“Ik regel die huurauto wel ter plaatse”
“Ik regel die huurauto wel ter plaatse. Als ik daar langs de verhuurkantoren loop zie ik altijd veel aantrekkelijkere prijzen. Soms wel voor 8 euro per dag!” Nou, dat is een mooie aanbieding inderdaad! Maar is het wel zo verstandig om je huurauto ter plaatse te regelen? We somden de 5 grootste valkuilen voor je op.
1. Beschikbaarheid, te kleine auto’s en teleurstellingen
“Als ik ter plaatse boek, is er nog genoeg keuze. Ze hebben daar toch meer aanbod”. Hmm, dat klopt niet helemaal. Als je ter plaatse pas besluit de auto te gaan huren zijn de goede deals vaak al weg. Zeker in het hoogseizoen. En als je de regels van vraag en aanbod kent, weet je dat bij veel vraag en weinig aanbod de prijzen omhoog vliegen. Je bent dan soms het dubbele kwijt vergeleken met wanneer je enkele maanden van tevoren al had geboekt. Als je met meer personen reist loop je bovendien het risico dat je genoegen moet nemen met een te kleine auto of erg veel moet betalen voor een beetje comfortabele auto.
Misschien wel het aller- aller- allerbelangrijkste. Ben je goed verzekerd? Je zou maar te maken krijgen met slepende juridische procedures en enorme claims.
2. Veel tijd kwijt met vergelijken
Je kijkt al weken – of eigenlijk maanden – uit naar deze vakantie. Zodra je het vliegtuig uitstapt kan de vakantie beginnen. Of toch niet? Want ter plaatse wil je nog op zoek naar het meest aantrekkelijke tarief en moet je eigenlijk de tijd nemen om de juiste huurauto te kiezen. Bij verhuurder #1 is de toeslag voor een extra bestuurder erg hoog, maar je reispartner wil óók graag plaatsnemen achter het stuur. En de kosten voor die grensoverschrijding die je wilde maken rijzen ook de pan uit. O jee, toch maar even naar verhuurder #2? Je had ondertussen ook al op het strand kunnen liggen…
3. Ben je wel goed verzekerd?
Misschien wel het aller- aller- allerbelangrijkste. Ben je goed verzekerd? Nou ja, eerlijk gezegd meestal niet… Ter plaatse wordt vaak geroepen dat de verzekeringen all inclusive zijn, maar als je de voorwaarden goed leest – waar je ter plaatse aan de balie geen zin in hebt en die vaak ook nog eens in het Engels of zelfs Italiaans, Spaans of Portugees geschreven zijn – blijkt dat glas-, banden-, bodem- en dakschade niet verzekerd is. Ook de extra bestuurder is vaak niet inclusief en als je naar de hoogte van de verzekeringen vraagt blijken de verzekerde bedragen vaak te kort te schieten. En nee, dat heb je misschien niet door als je de vakantie ongeschonden doorkomt. Maar als er tóch iets gebeurt ben je flink de klos. Je zou maar te maken krijgen met slepende juridische procedures en enorme claims. In zo’n geval ben je héél blij met een extra WA-dekking.
4. En dan sta je daar…
…Met pech langs de weg. Je spreekt de taal niet en met Engels lijk je er niet uit te komen. Tot overmaat van ramp neemt de verhuurder de telefoon niet op. Wat moet je nu doen? Nog zo’n reden om je huurauto alvast in Nederland te reserveren. Via Sunny Cars mag je 24 uur per dag service verwachten, wij zijn namelijk áltijd bereikbaar op ons Nederlandstalig noodnummer.
5. Achteraf hoge kosten
Die tankregeling blijft een dingetje. Welke tankregeling biedt de verhuurder ter plaatse aan? Is dat Full-Empty? Hmm, denk dan nog maar eens goed na! Deze tankregeling pakt eigenlijk altijd nadelig uit voor jou als huurder. Want rijd je die tank ooit écht leeg? Nee. Nog zoiets: je kunt hoge benzinekosten doorberekend krijgen als de verhuurder ontbrekende benzine, aftankkosten én servicekosten doorberekent. De Full-Full tankregeling is eigenlijk altijd de beste optie.
Kortom: het is veel gedoe. Gedoe waar je niet op zit te wachten tijdens je vakantie. Bovendien kan het nog gevaarlijk zijn ook, want onverzekerd rondrijden is echt níet verstandig.
Onze tip: boek je huurauto voor vertrek en zorg altijd voor een all-in pakket!
Susanne Pols-van Gelder, Sunny Cars
Klik hier voor het autohuur aanbod en prijsvergelijking | klik hier voor het Sunny Cars aanbod.