Terug naar het blogoverzicht
Jamaica tips
4 september 2018

Brenda's persoonlijke tips

Mijn naam is Brenda, een Travelplanner bij TravelXL VIOS te Wateringen. Afgelopen mei 2018 ben ik op een prachtige individuele rondreis gegaan naar Jamaica. Een indrukwekkende bestemming dat bekend staat om te relaxen, waar prachtige stranden en watervallen te vinden zijn, maar ook een bijzonder cultuur te beleven is.

Montego Bay

Na onze vlucht uitgevoerd door de TUI Dreamliner, met tussenstop op de Dominicaanse Republiek, kwamen wij rond 17.00 aan op het prachtige eiland in het Caribisch gebied, Jamaica. Na het ophalen van onze Suzuki Grand Vitara, gereserveerd bij Europcar via Sunny Cars, zetten wij onze trip voort over land. Onze eerste bestemming: Montego Bay. De hoofdstad van Saint James, gelegen aan de noordkust en grote cruisehaven maken deze stad een populair bestemming van Jamaica. Een goed begin van onze trip. We verblijven in het RIU Reggae hotel, een 5 sterren resort vernieuwd in 2016. Dit hotel is zowel populair onder internationale reizigers maar ook onder de locals en geeft dus een gemixt gezelschap. Op deze bestemming verbleven wij 2 nachten, die we hebben gespendeerd aan nachtleven en strand. Wij zijn op advies van een local naar Tropical Bliss strand geweest, 5 minuten van RIU Reggae. Een heerlijk strand met bar, strandstoelen en springkussens in de zee. De cocktails zijn hier zeker aan te raden! Vanuit het strand zijn we Montego Bay doorgereden naar Dead End Beach (lokaal strandje, perfecte plek om vliegtuigen te spotten, want dit ligt ernaast) en naar het uitzichtpunt Richmond Hill. In de avond was het tijd voor een dansje en drankje in Pier One en Margaret Ville. De rest van de dagen in Montego Bay hebben we heerlijk gerelaxed en was het alweer tijd om naar accommodatie 2 te gaan.

Ocho Rios

Na het uitchecken was het tijd voor bestemming 2: Ocho Rios! Dit is een kleine 2 uur rijden vanuit Montego Bay en is voornamelijk een snelweg langs de zee. 10 minuten voor Ocho Rios sloegen we af om een bezoek te brengen een Dunn’s River Falls, het is eventueel mogelijk om dit als excursie te boeken, echter wij zijn hier op eigen gelegenheid gegaan. Na binnenkomst lopen we langs een markt waar hele leuke, aparte en Jamaicaanse dingen gekocht kunnen worden. Eenmaal beneden bij het strand aangekomen en een kluisje gehuurd te hebben, liepen we naar het begin van de waterval. Met hulp van de locals hebben wij de gehele waterval beklommen, wat met vallen en opstaan gebeurde. Maar wat een ervaring! Ik voelde me als kind in een speelparadijs. Na het beklimmen was het tijd om van de zee te genieten en vervolgens door te gaan naar accommodatie nr. 2.

foto Dunn’s River Falls in Ocho Rios

Dag 2 in Ocho Rios spendeerde we aan het Bob Marley Museum op Nine Mile, ongeveer 1 uur rijden vanaf de accommodatie. Helaas kregen we hier te maken met een oplichter, die ons meenam naar een wietplantage zonder dat wij dit wisten en vervolgens 30 dollar per persoon vroeg wanneer wij terug liepen. Hierdoor hebben wij het Bob Marley museum overgeslagen maar bewaren we zeker voor de volgende keer. Een tip: 90% van dit soort situaties, neemt een local je mee om iets te laten zien, wat uit aardigheid lijkt (misschien ook zo bedoeld hoor!), probeer van te voren af te spreken wat de prijs hiervan is, zo voorkom je dat je of te veel betalald, of onverwacht moet betalen waarvoor je niet om gevraagd hebt.

Op de terugweg zijn we langs Mystic Mountain geweest, één tip voor de mensen met hoogtevrees: de kabelbaan gaat hoog genoeg om bang te worden, wees voorbereid! Want de enige manier is via de kabelbaan. Volgens mij is het mogelijk te voet te gaan, maar dit vergt  zeker enige energie als ik het van bovenaf bekeek. De bobslee is hier echt een hoogtepunt, de spanning, snelheid en plezier om van de berg af met volle snelheid te gaan! Na terugkomst en een verfrissing in het zwembad met uitzicht op Ocho Rios, vertrokken we naar de Glistening Waters oftewel Luminious Lagoon in Falmouth. De beste tijd om de Lagoon te bezoeken is rond 19.00 à 20.00 wanneer het water oplicht. Het is fascinerend om mee te maken, maar het maakt het pas echt af wanneer je in het water springt, dan valt de ‘glistening’ van het water veel meer op. Helaas was ik niet zo moedig om in het donkere water te springen..

Na de volgende morgen te zijn uitgecheckd, was het tijd om paard te rijden. Het is moeilijk te zeggen of dit kwam door de Jamaicaanse manier van het verzorgen van paarden of door de zon en het klimaat, maar de paarden zagen er er niet op z'n Nederlands verzorgd uit. We hebben besloten om alsnog de activiteit uit te voeren en de paarden wat extra liefde te geven onderweg. De eerste route was door het bos en een stukje door de zee. Deel 2 van de activiteit was met de paarden de zee in, tot een bepaald stuk en weer terug naar het strand toe. Het is een ervaring, maar hou er gemixte gevoelens aan over.

Port Antonio

Na het ophalen van de koffer was het tijd voor de accommodatie waar ik heel erg naar uitkeek: Great Huts in Port Antonio. Na al een prachtig stuk rijden, hebben we nog even genoten van de haven van Port Antonio, een schattig maar ook romantisch stuk haven.Wanneer je helemaal doorloopt naar achter, is er een strandje om te kunnen genieten van de(foto Great Huts, Port Antonio)

zon. Ook de Blue Lagoon kwamen we onderweg tegen en konden we het niet weerstaan om hier een duik te nemen in het water. Blue Lagoon is van de lokale bevolking, en dit zal vooralnog zo blijven. Het is geen drukke bestemming, ook al is het als set gebruikt voor vele films en dat maakt het extra bijzonder, omdat je de lagoon bijna voor jezelf hebt. Het water van de Blue Lagoon bestaat uit een warme onderlaag en een koude bovenlaag. De warme onderlaag is ontstaan door de mineraalbron, die aan de overkant zichtbaarder is door het borrelen van het water. De koude bovenlaag is afkomstig van de zee. De Blue Lagoon is in het midden 65 meter diep! Locals geloven dat dit water 'mystical powers' heeft en na een duik genomen te hebben, kon ik dit wel begrijpen. Het is eindelijk tijd voor dev Great Huts, een ecolodge gelegen aan een klif met een strand op 5 minuten afstand. Ook hebben ze hier een klein strandje dat uitkijkt op de baai. De omgeving en de accommodaties zijn erg mooi verwerkt in de natuur. Dit is een perfecte plek om tijd voor elkaar te hebben, maar ook om tot rust te komen, te genieten van de natuur en stranden, maar ook om te surfen. Onze hut stond vlakbij een klif en had twee verdiepingen, één met een hangbank en de tweede verdieping met bed, wc en douche. De volgende dagen in Port Antonio zijn we 2 à 3 keer naar de Blue Lagoon gegaan en hebben we voornamelijk genoten van de prachtige omgeving. Ik zou zeker nog een keer terug willen gaan naar deze accommodatie. Wat een mooie, relaxte omgeving en uniek concept met heerlijk eten in het restaurant en goede cocktails aan de bar!

Kingston en Bob Marley

Tijd om naar Kingston te gaan, vanuit de natuur en rust hebben we de route afgelegd via de kust om de Bad Fountain te bezoeken. Ook hier was een mineraal bron, maar dan in combinatie met een massage door locals. Natuurlijk een manier om geld te verdienen, maar alsnog was het erg relaxing en hebben we zeker genoten. Schrik alleen niet van de hete handdoeken die op het lichaam worden gelegd, of de extreem koude… Totaal relaxed komen we aan in de hoofdstad van Jamaica: Kingston. Een compleet andere wereld.. Drukte en allemaal gebouwen om ons heen. We hebben dan ook de eerste dagen rustig aan gedaan en af en toe een drankje in de avond gedaan. De laatste dag stond op de planning: shoppen, Bob Marley en Lifeyard. Shoppen is niet makkelijk in Jamaica (naar onze ervaring) en dit hebben we al snel opgegeven. Dit komt eigenlijk omdat je echt moet zoeken naar winkels omdat je deze niet constant tegen komt. Mocht je willen gaan shoppen, vraag dan tips in het hotel of verblijf waar je op dat moment verblijft. Vaak kom je dan wel bij de leuke winkeltjes. Het Bob Marley museum, onze volgende stop, was zeker een bezoek waard! Irie, een vrolijk en nogal enthousiaste vrouw, begeleidde ons door het leven van Bob Marley. Het is zeker een aanrader om het leven van Bob Marley te zien, maar ook het leven van Rastafari en de muziek genre Reggae. Daarna zijn we op uitnodiging van Junior, die we bij de Dunn’s River Fall ontmoet hebben, op bezoek geweest bij Lifeyard. Lifeyard is een community geleid door Rastafari’s in een ghetto buurt (Downtown) om de kinderen op te vangen en hen een andere en betere manier van leven te laten zien. Het is bijzonder om te zien voornamelijk omdat het gebied om de Lifeyard versierd is met graffiti op de omringde gebouwen. Met z'n allen zijn wij in de avond het uitgaansleven van Kingston ingegaan. Uitgaan in Kingston is een uitdaging en heeft wel wat onderzoek nodig. Het is een hele ervaring! Maar let wel op en zorg dat je veilig bent.

Blue Mountains

De volgende morgen, was het tijd om uit te checken en naar de Blue Mountains te gaan. De weg er naar toe it veel bochten bevat en op sommige stukken een slechte weg. Het doel was: Blue Mountain koffie halen. Helaas was deze winkel gesloten, maar hebben we heerlijke koffie bij de buren kunnen halen die vergelijkbaar qua kwaliteit was. Helaas hebben we ons vergist in de rit, en voordat we het wisten was het rond 17.00 voordat we richting Treasure Beach gingen, wat betekent in het donker rijden. In het donker rijden in Jamaica is een ramp, niet alle wegen zijn goed verlicht, zeker het laatste stuk naar Treasure Beach niet. Daarbij rijdt 99% van de  Jamaicanen continue met grote lichten, een tip: probeer te seinen met je lichten, soms snappen ze dat ze het grote licht uit moeten zetten. Daarbovenop kregen we ook nog regen, dus hebben we echt gespannen gereden, maar we hebben het gered. Jake’s hotel was de volgende accommodatie gelegen in Treasure Beach.

Treasure Beach

Treasure Beach is relaxed en voornamelijk wat lokaler gericht. Ook dit is een perfecte plek om aan het hectische leven te ontsnappen. Jake’s hotel was hier een goede plek voor. De vibe, de omgeving en het complex was prachtig en erg schattig ingericht. Na wat relaxen op het strandje was het tijd voor Pelican Bar! Via de accommodatie hebben we een boot geregeld die ons naar Pelican Bar bracht, een bar die midden in de zee ligt. Onderweg kwamen we een stel dolfijnen tegen die vrolijk om ons heen sprongen. Aanegkomen bij Pelican Bar hebben we hier heerlijk gerelaxed en de zee in gegaan, wat verbazend genoeg ondiep was om de bar heen. Tip: breng zonnebrand mee! Naast de Pelican Bar heb je in dit gebied ook nog wat lokale barretjes die ‘s avonds erg leuk zijn om te bezoeken.

Negril

Negril was onze laatste bestemming, de gedachte om naar Nederland te gaan maakte ons van binnen een beetje verdrietig, omdat we de avonturen die we op het eiland hebben meegemaakt, de sfeer en de relaxte omgeving zo gingen missen. Maar we hebben de laatste nachten goed afgesloten met heerlijk eten, zon en strand, poging tot shoppen en een wat drankjes en dansjes. Een goede afsluiting van een vakantie vol avonturen!

Jamaica een aanrader?

Zeker! Van all inclusive tot lokale creatieve accommodaties, van KFC tot lokaal eten, van toeristische tot relaxte plekken, het eiland heeft veel te bieden. Voor de wat meer ervaren reizigers/avonturiers raad ik het aan om het eiland te verkennen met een huurauto. In Jamaica wordt links gereden, maar dit went al snel. Het is even wennen aan de Jamaicaanse rijstijl, maar al snel vind je hier ook je draai in. Voor degene die heerlijk All Inclusive willen relaxen zijn er vele mogelijkheden, waaronder RIU Reggae of bijvoorbeeld RIU Negril. Toch wat meer lokaal relaxen, dan is Great Huts of Jake’s hotel een fijne locatie, Great Huts zou ik voor de avonturiers zelfs een honeymoon bestemming durven te noemen.

Voor meer informatie help ik jullie graag verder!