Algemeen

Wat mag je meenemen als handbagage en wat als ruimbagage?

Dit verschilt sterk per luchtvaartmaatschappij. Ook de controle daarvan verschilt per maatschappij. Bij de meeste airlines mag je max.10 kg handbagage meenemen met een maximale afmeting van 55x40x20 cm en 20 kg ruimbagage (al of niet tegen betaling). Maar check dit van te voren goed, anders moet je ter plekke fors bijbetalen of kan jouw bagage zelfs niet mee.

Wij zullen je tezamen met de touroperator hierover informeren. Heb je zelf online geboekt? Check dan de airline. Besef je wel goed van te voren dat het bij een zo op het oog goedkoop ticket vaak een ander prijskaartje aanhangt van bagage aan boord en bagage om in te checken als ruimbagage. Dan kan opeens een goedkoop ticket, door het bijbetalen hiervan, in totaal meer kosten dan een iets duurder ticket waar dit reeds is inbegrepen.

Bagageregels van enkele grote airlines zijn:

(wijzigingen voorbehouden)

Categorie: 

Wanneer uw vakantie anders loopt dan gepland, dan is het handig om te weten wat uw rechten zijn.

Europese Consumenten Centra heeft een nieuwe versie van de unieke mobiele applicatie: ECC-Net Travel App. De nieuwe versie van deze mobiele applicatie ondersteunt de Europese consument bij het reizen in het buitenland.

Iets gekocht op vakantie dat kort daarna stuk is gegaan? Problemen met een huurauto of een accommodatie? Vertraging met het vliegtuig? Wanneer uw vakantie anders loopt dan gepland, dan is het handig om te weten wat uw rechten zijn. Nog beter is, wanneer u het ook kunt zeggen!

De App is een onmisbare reisgenoot wanneer u binnen de EU, IJsland en Noorwegen reist: de App helpt u om te gaan met moeilijke situaties op uw vakantie in het buitenland en maakt het mogelijk om uw rechten in de taal van het land van bestemming voor handen te hebben. De App biedt juridische informatie en ondersteuning in 23 EU-talen plus Noors en IJslands.

De App is gratis en werkt off line om roaming kosten te vermijden. Het is beschikbaar voor mobiele apparaten met iOS, Android en Microsoft Windows en kan via de volgende links gedownload worden:

Google Playstore (Android)

Apple app store (iOS)

Windows Store (Microsoft)

Categorie: 

Hoe maak ik met de KopieID app een veilige kopie van mijn identiteitsbewijs?

Met de KopieID app maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitsbewijs (ID-bewijs).

Veilige kopie met KopieID app

Met de KopieID app kunt u in de kopie de identiteitsgegevens doorstrepen die organisaties niet nodig hebben of niet mogen verwerken. Ook zet u met de app een watermerk in de kopie met daarin het doel en de datum van de kopie. Komt de kopie dan ooit in handen van fraudeurs terecht, bijvoorbeeld door een hack? Dan is het dankzij de KopieID app moeilijker om ermee te frauderen.

KopieID app downloaden

U kunt de KopieID app downloaden in de Apple App StoreGoogle Play Store of Windows Phone. De app is een uitgave van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Wilt u weten hoe de KopieID app werkt? Bekijk dan deze video.

Instructiefilm KopieID app

Veilige kopie zonder KopieID app

Heeft u geen KopieID app? Dan kunt u op andere manieren misbruik van uw id-bewijs voorkomen.

 

Categorie: 

Op de hoogte blijven van het reisadvies?

Wat staat er in de 24/7 BZ Reis app?

Met de 24/7 BZ Reis app gaat u goed voorbereid op reis. U krijgt, ook tijdens uw reis, actuele reisadviezen. En u hebt met 1 druk op de knop contact met ons contactcenter. 24 uur per dag, 7 dagen per week.

De 24/7 BZ Reis app bevat:

  • actuele reisadviezen, zodat u weet welke veiligheidsrisico's u loopt in bepaalde landen;
  • informatie over wat u kunt doen bij noodgevallen, bijvoorbeeld als u uw paspoort verliest;
  • contactgegevens van alle Nederlandse ambassades, consulaten en honorair consuls;
  • direct contact met het contactcenter van BZ, 24 uur per dag, 7 dagen per week;
  • nieuwsberichten wanneer er een crisis is;
  • algemene informatie tijdens grote evenementen;

24/7 BZ Reis app downloaden

De app is te downloaden in Google Play en de App Store:

24/7 BZ Reisapp voor Android;
24/7 BZ Reisapp voor iPhone en iPad.

 

Categorie: 

Is er iets niet naar wens tijdens uw vakantie, op reis? Lees hieronder.

A) Meld altijd uw ontevredenheid bij de receptie en reisleiding

Maak van uw ontevredenheid altijd direct een melding bij de receptie van uw accommodatie en indien aanwezig bij de vertegenwoordiging van de reisorganisatie ter plaatse. Volgens de door u geaccepteerde ANVR-voorwaarden bent u te allen tijde verplicht de reisorganisatie in de gelegenheid te stellen om uw klacht ter plaatse op te lossen of te verhelpen. Doet u dit niet, dan vervallen in de meeste gevallen alle rechten.

Is er geen vertegenwoordiger op uw vakantiebestemming? Of wordt de klacht niet naar behoren opgelost?

Bel dan direct vanaf uw vakantiebestemming het noodnummer van de reisorganisatie. Dit noodnummer vindt u bij uw reispapieren. 

B)  Een klachtenrapport opstellen

In die gevallen dat het helaas onmogelijk is, door welke omstandigheden ook, dat de accommodatie of de reisleiding niet in staat is een passende oplossing te bieden, is het volgens dezelfde ANVR-voorwaarden noodzakelijk een klachtenrapport te laten opstellen. Hierin laat u omschrijven welke klacht bestaat en dat deze niet opgelost kan worden. Dit formulier dient door de accommodatie/ reisleiding altijd te worden ondertekend met datum van het opstellen hiervan. Klachten die ter plaatse niet zijn gemeld en waar geen klachtenformulier is ingevuld, worden in Nederland in de meeste gevallen niet in behandeling genomen door de reisorganisatie. Hieraan gekoppeld worden er tevens geen eventuele vergoedingen toegekend. 

Komt u er lokaal helemaal niet uit, aarzel dan niet het Travelcenter waar u geboekt heeft om advies te vragen.

C) Terug in Nederland

Bij terugkeer in Nederland dient u u uiterlijk 2 maanden na thuiskomt bij de ANVR reisorganisatie, die voor de uitvoering van uw reis verantwoordelijk was, een schriftelijke klacht in te dienen. Heeft u een klacht over een niet bij ANVR aangesloten organisatie? Dan dient u de klacht binnen 4 weken na terugkeer in te dienen. 

Lees ook goed de ANVR Algemene Reizigersvoorwaarden door. Zie homepage.

Categorie: 

Wat gaat er mee in je handbagage, wat stop je in je koffer. Hou daarbij ook rekening met de internationale regels. Lees alles over handbagage en ruimbagage. Lees er hier alles over.

Categorie: 

TravelXL zorgt van begin tot einde van de reis voor je.

Je kan niet alleen vooraf onze service verwachten, maar ook tijdens de reis bij eventuele problemen en bij terugkeer bij eventuele klachten. Maar dat niet alleen!

Wist je dat wij 1) de auto kunnen boeken op basis van de lokale prijs 2) de reis-en annuleringverzekering regelen 3) parkeren op de luchthaven? 4) vervoer naar/ van de luchthaven 5) visa voor vele landen als Turkije, Canada, Amerika, etc. 6) alle lokale excursies, speciale tours, entreetickets met voorrang voor musea, sportieve evenementen, kortom alles wat u lokaal wilt kan je direct vooraf boeken! 

Wil je niet alles vooraf boeken? dan boek je toch gewoon via deze website alles ter plekke? Hoef je in ieder geval niet in de rij te staan! Betalen kan meestal met een creditcard!

Categorie: 

Kan ik bij TravelXL alles boeken?

Wij kunnen hierop een bevestigend antwoord geven. TravelXL is onafhankelijk en heeft geen bindingen met reisorganisaties. Alle in Nederland en Duitsland gevestigde reisaanbieders zijn in principe boekbaar bij TravelXL. Ook de grotere Belgische reisorganisaties. Bovendien biedt TravelXL door het grote netwerk van Schmetterling, onze Duitse partner met meer dan 4200 vestigingen de grootste reisbureauketen van Europa, vele andere mogelijkheden. Ook buiten Europa? Om optimaal het lokale gevoel, aanbod in vele landen aan onze klanten te kunnen bieden, zijn er contacten en contracten met vele lokale aanbieders. Zij kennen hun eigen land/ bestemming als beste om jou met deze lokale kennis de beste lokale ervaring en gevoel te geven. Dat is nu het voordeel van boeken bij TravelXL, wereldwijd en toch lokaal.

Categorie: 

Steeds meer Nederlanders vertrekken vanuit Duitsland, waarom?

Door het enorme aanbod van vakanties vanuit de Duitse luchthavens en het grote aantal aanbieders, is het vertrekken vanuit Duitsland voor velen erg aantrekkelijk. Als voordelen noemen wij: prijsvoordeel, goedkoper parkeren, meer keuze uit vluchtmogelijkheden en op de kleinere luchthavens kortere wachttijden. Alleen toch geschikt als je langs de grens woont? Dat is zeker een misverstand want door het verschil in periodes in de schoolvakanties( bijv. de meivakantie) bespaar je als famile al vaak honderder euros en is het ook als je inde Randstad woont erg aantrekkelijk hier gebruik van te maken. Laat onze Travelplanners je de voordelen uitrekenen.

Categorie: 

Dag- en marktprijzen, wat zijn dat?

Flexibele prijzen zijn de normaalste zaak van de wereld.

Prijzen van accommodaties en vluchten staan niet meer vast. Deze wijzigen mee op de basis van vraag & aanbod en de beschikbaarheid. Net zoals bij vele grote electronica warenhuizen worden de prijzen bijna per uur aangepast. In de praktijk betekent dit dat de prijs van een vliegticket of van een pakketreis elk moment van de dag een andere prijs kan hebben. Dat geldt zeker voor de populaire bestemmingen en accommodaties. Een leuke prijs gezien? dan kan het voorkomen dat deze over een uur een andere prijs is. Je kan het vergelijken met de vraag en aanbod van alle artikelen, benzine, op de markt, electronica winkels, noem maar op. Vaste prijzen zijn er steeds minder, zo ook in de reiswereld.

Categorie: 

Wanneer kan ik het beste boeken?

Onze Travelcenters krijgen dagelijks de vraag wat nu het beste is? Vroeg of laat boeken? Uiteraard is de keuze aan jou.Vroeg, dus ver vooruit boeken heeft als grote voordelen dat je van leuke vroegboekkortingen kan profiteren, je een grotere keuze hebt, de beste accommodaties nog te boeken zijn, alle kamertypes beschikbaar zijn en je een keuze hebt uit vluchttijden. Ook kan je dan nog tegen voordeelprijzen de huurauto of andere extra's boeken. In de meeste gevallen is vroegboeken altijd voordeliger dan last-minute boeken. Slechts in die zeldzame gevallen kan je echt van lastminute voordeel spreken. Wachten met boeken is, onze ervaring en de statistieken wijzen dat ook uit, meestal minder aantrekkelijk. Ondanks het feit dat vele dat nog steeds niet geloven. Aan jou de keuze.

Categorie: 

Om het u makkelijker en sneller te maken uw koffers in te checken, biedt de luchthaven Schiphol u de mogelijkheid dit nu zelf te doen. Dit scheelt u wachttijd en maakt het reizen een stuk minder gestressed. Op een korte video kunt u zelf ontdekken hoe eenvoudig dat gaat.

Klik hier voor de video "Zelf makkelijk en snel bagage inchecken".

Categorie: 

Alle details over de bagage, de regels, handbagage, hoe in te checken op Schiphol, etc. kunt u lezen op de volgende handige link.

Klik hier voor meer details over bagage informatie.

Categorie: 

TravelXL hanteert voor vakantieboekingen die op de website www.travelxl.nl of op websites van reisorganisaties waar u bij de boeking aan heeft gegeven dat u de boeking verder door ons wilt laten afhandelen( kost u iets extra maar is wel erg handig!) €15,- boekings/ reserveringskosten. Met uitzondering van geboekte vakanties van Corendon en TUI waarvoor maximaal € 20,- per boeking door het afhandelende Travelcenter apart zullen worden doorbelast.

Voor vliegtickets die op de website www.travelxl.nl zijn geboekt, worden administratiekosten van slechts € 15,- per ticket in rekening gebracht.Onze Travelcenters hanteren voor boekingen direct aan de balie gemaakt administratiekosten van circa € 29,50 tot € 39,- per boeking. Dit is afhankelijk van de vestiging. De administratiekosten behoren tot de laagste in Nederland. Bij een reis van gemiddeld 3x personen is dat nog geen €10,- per persoon. Hiervoor krijgt u niet alleen persoonlijk advies maar tevens een TravelXL XL-Prijscheck. Ook kunt u bij eventuele klachten, problemen altijd een gratis beroep doen op onze service.

Onze andere voordelen:

  •  Zeer grote en objectieve keuze: zeker bij het direct boeken bij een reisorganisatie zal deze nooit adviseren een andere organisatie te kiezen; wij doen dat wel.
  •  Advies: TravelXL adviseert objectief welke touroperator de beste prijs/ kwaliteit biedt. Met onze geavanceerde computersystemen kunnen wij dit namelijk vergelijken en boeken.
  •  Verzekering: Ook reisorganisaties gaan regelmatig failliet. Lastig als je terug naar huis wilt en er is geen vlucht en je maar moet zien om thuis te komen. Vandaar dat wij altijd de juiste verzekering voor u regelen. Bovendien verkopen wij uitsluitend reisorganisaties die bij ANVR en SGR zijn aangesloten opdat u geen risico loopt.
  •  Problemen onderweg: zijn er problemen onderweg, klachten of wat anders? Ook hier helpen de Travelcenters van TravelXL u bij het vinden van een oplossing en nemen actie. Bijvoorbeeld als er boven IJsland een aswolk hangt of bij stakingen, etc.
  •  Eerlijk:  TravelXL hanteert de eerlijke ANVR-Algemene Reizigersvoorwaarden die met de Consumentenbond zijn overeengekomen. Redelijke voorwaarden en als je een klacht hebt over het boeken en we komen er samen niet uit, dan kan je hiermee naar de Geschillencommissie Reizen.

 (wijzigingen voorbehouden)

Categorie: 

De regels verschillen per airline, hieronder enkele voorbeelden voor vakantievluchten.

Tot enkele jaren terug waren de kosten van de koffer als je ging vliegen in de ticketprijs inbegrepen. Tijden zijn echter veranderd en moet je zeker bij de lowcost airlines als transavia.com, Vueling, Ryanair, TUIfly en Easyjet voor het meenemen van een koffer extra betalen. Deze kosten worden per vlucht berekend. De handbagage is gratis. Hieronder per lowcost airline een overzicht. Ga voor alle andere airlines naar de website van de airline waarmee u vliegt of neem contact op met uw TravelCenter.

- transavia.com: ruimbagage en handbagage

- Vueling: ruimbagage 

- Ryanair: bagageregels

- Easyjet: bagageregels

- TUIfly: check hier alle details

- Corendon airlines: check hier de regels

Ook steeds meer lijndienstmaatschappeijen vragen voor de ruimbagage een bedrag. Vraag voor de kosten van de hand/ruim bagage bij andere airlines onze medewerkers.

(wijzigingen voorbehouden) Aan deze opgave kunnen geen rechten worden ontleend.

Categorie: 

Consumenten informatie brochure

Wilt u meer informatie over TravelXL? Wat onze reisbureaus/ Travelcenters u bieden? Wat de mogelijkheden zijn van onze website? Kortom wat u van TravelXL als moderne reisbureauketen mag verwachten?

Klik dan hier voor onze virtuele brochure. Uiteraard is deze brochure ook bij onze vele Travelcenters verkrijgbaar.

Categorie: 

De Travelcenters van TravelXL regelen dit graag voor u, soms tegen een kleine vergoeding, als onderdeel van onze dienstverlening. Natuurlijk kunt u dit ook zelf regelen.

Hieronder vindt u enkele populaire luchtvaartmaatschappijen en reisorganisities die deze mogelijkheid bieden. Klik op de naam voor deze mogelijkheid en meer informatie. Kijk en klik op onze site onder <vlucht & hotel> op 'Inchecken en stoelreservering'.

KLM

TUIfly

Transavia.com

Corendon

TUI zie TUIfly

Thomas Cook

 

 

Categorie: 

Laagste prijsgarantie

Vindt u exact dezelfde vakantie ergens anders goedkoper dan betalen wij u het verschil terug. Zo betaalt u bij TravelXL nooit te veel. De voorwaarden van deze 'laagste prijsgarantie' zijn:

- Dit geldt uitsluitend voor exact dezelfde vakanties van door TravelXL verkochte en vertegenwoordigde reisorganisaties, met exact dezelfde vertrekdatum en vertrektijden, verzorging, aantal personen en betrokken leeftijden, dezelfde reisorganisatie, accommodatie, kamertype, reisduur, vertrek en aankomstluchthaven, dezelfde luchtvaartmaatschappij(en), stoelklasse in het vliegtuig, gereserveerde stoel.

- Wilt u aanspraak maken op deze "laagste prijsgarantie' dan wordt u verzocht binnen 24 uur na boeking ons per e-mail hiervan op de hoogte te stellen. Als bewijs dienen wij van u een printscreen van de door u gevonden reis + de desbetreffende link naar deze vakantie te ontvangen via de e-mail. Op deze basis kunnen wij het eventuele verschil controleren.

- Het is hierbij noodzakelijk dat de door u gewenste vakantie nog beschikbaar/boekbaar is op het moment dat wij dit controleren op juistheid.

- De met TravelXL samenwerkende reisorganisaties garanderen dat op deze website getoonde vakanties tevens dat deze prijzen ook verkrijgbaar zijn voor boekingen op een van onze Travelcenters. Hierbij zullen onze Travelplanners een check doen op prijs/kwaliteit en of er geen andere mogelijk betere opties voor u beschikbaar zijn. Dat is een van de grote voordelen van het boeken bij TravelXL.

- Vraag ook naar de 'XL- prijscheck', waarbij wij op het Travelcenter gratis voor u de verschillende reisorganisaties, die hetzelfde aanbod hebben, met elkaar vergelijken en mogelijk u een beter en aantrekkelijker alternatief kunnen bieden.

Categorie: 

Uw TravelXL Travelcenter zal u zeker al veel informatie en reistips hebben gegeven. De eventueel laatste tips en antwoord op enkele belangrijke vragen vindt u in onderstaande Reisinformatie folder. Alvast fijne vakantie en goede reis!

TIP: print deze informatie uit en neem mee op vakantie!

Klik hier!

 

 

 

Categorie: 

Of u nu zelf op reis gaat, iemand komt brengen of ophalen, of een (zakelijke) afspraak heeft op de luchthaven: op Schiphol kunt u altijd parkeren zoals u het wilt. Geef in onze online reserveringstool aan hoe lang u wilt parkeren en wat uw wensen zijn, dan vertellen wij welke parkeerproducten het beste bij u passen. Hoe eerder u reserveert, hoe voordeliger u parkeert.

 

Categorie: 

Iedereen wil goed voorbereid op vakantie. Maar doe jij dat ook? Doe de test op www.zelfzorg.nl en download the app die beschikbaar is via GooglePlay of de App Store. Fijne vakantie!

Categorie: 

De Rijksoverheid bepaalt wanneer er voor een vakantieland/ bestemming een negatief reisadvies wordt afgegeven. Check de speciale website hiervoor door hier te klikken. Check deze site altijd voordat je vertrekt!

Categorie: 

Reisverzekeringen TravelXL en Allianz Global Assistance

Allianz is de reisverzekeringpartner van TravelXL. Met onze reis- en annuleringsverzekeringen ga je dan ook goed verzekerd op reis, en kan je de reis annuleren. Wij vinden het belangrijk dat je zonder zorgen op vakantie gaat en bij onvoorziene omstandigheden zonder gedoe kunt annuleren als je onverhoopt niet kunt vertrekken. Verschillende type vakanties en persoonlijke omstandigheden kunnen van invloed zijn op het bepalen van de beste reisverzekering. Bij twijfel informeren wij je graag in een van onze vestigingen of telefonisch.

Een reisverzekering voor elke wens en type reiziger

De reisverzekeringen die TravelXL in samenwerking met Allianz aanbiedt:

• Collectieve Zakenreisverzekering
• Assistant Services Verzekering
• Eigen Risico Verzekering Autohuur
• Reisverzekering
• Annuleringsverzekering
• Globetrotter Verzekering
• Ticket Annuleringsverzekering

Neem dan contact met een van onze Travelcenters. Klik hier voor het online afsluiten van uw verzekering.

Categorie: 

Gaat u naar Turkije? Dan heeft u een visum nodig. U kunt deze tegen betaling bij aankomst verkrijgen of via deze handige directe link, voor vertrek, ook een elektronisch visum aanvragen. Betaling is uitsluitend mogelijk via een creditcard. Bij aankomst in Turkije hoeft u dan niet in de rij te wachten.

 

Categorie: 

Lees altijd de ANVR-Reizigersvoorwaarden goed door. klik hier.

Categorie: 

Reizen met kinderen

Vaders en moeders, met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven als zij alleen met hun kind reizen.

Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole. Naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er ernstige redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag.

Geen noodpaspoorten bijgeschreven kinderen

De Koninklijke Marechaussee verstrekt geen noodpaspoorten aan bijgeschreven kinderen, tenzij om humanitaire redenen.

Ouders/voogden die geen gehoor gaven aan de oproep om voor hun bijgeschreven kinderen ruim op tijd een eigen reisdocument aan te vragen, kunnen geen beroep doen op de Koninklijke Marechaussee om voor hun kind een noodpaspoort aan te vragen. Er wordt alleen een uitzondering gemaakt als het betreffende kind om humanitaire redenen plotseling moet reizen, bijvoorbeeld vanwege een medische behandeling of voor het bijwonen van een begrafenis van een familielid.

De Koninklijke Marechaussee verstrekt alleen in uitzonderlijke gevallen een noodpaspoort, namelijk wanneer een burger niet in staat was om tijdig een paspoort of identiteitskaart te verkrijgen. In het geval van bijgeschreven kinderen is die gelegenheid er wel geweest, onder meer door gevolg te geven aan de 2 genoemde brieven van de minister van BZK.

Gegevens GBA

In Nederland heeft de Koninklijke Marechaussee toegang tot de gegevens in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Die raadpleegt de marechaussee om vast te stellen hoe het zit met het ouderlijke gezag over een in Nederland wonend kind. Mocht uit de GBA geen duidelijkheid komen, dan kan dit aanleiding zijn tot verder onderzoek. Andere landen hanteren hun eigen regels bij grenscontrole. Nederland heeft daar geen invloed op.

Verklaring ouderlijk gezag

Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

  • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder (zie voorbeeldformulier NL/ENG);
  • recent uittreksel gezagsregister;
  • recent uittreksel GBA van het kind;
  • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder;
  • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang;
  • eventueel het ouderschapsplan;
  • eventueel geboorteakte.

Deze documenten kunnen de marechaussee helpen bij een snellere persoonscontrole.

Eigen paspoort kinderen
Sinds 2012 moet iedereen een eigen reisdocument hebben. Kinderen kunnen niet meer worden bijgeschreven in het paspoort van de ouders of gezaghebber. Bestaande bijschrijvingen zijn niet meer geldig.

Centrum Internationale Kinderontvoering

De marechaussee werkt bij het voorkomen van het ontwettig onttrekken van kinderen aan het ouderlijk gezag samen met het Centrum Internationale Kinderontvoering (CIKO). Twijfelt u over de terugkeer van uw kind na de vakantie, neem dan contact op met het CIKO, voordat u toestemming voor vakantie geeft. U vindt de contactgegevens van het CIKO op www.kinderontvoering.org.

Categorie: 

Internationale reizigers die onder het Visa Waiver Programma (VWP) naar de Verenigde Staten willen reizen, vallen onder verscherpte veiligheidsmaatregelen en dienen voor dit visum administratiekosten te betalen. Alle reizigers die voor toestemming in aanmerking komen die onder het Visa Waiver Programma naar de Verenigde Staten willen reizen, dienen een aanvraag voor toestemming te doen en dan de kosten te betalen met behulp van het volgende proces. Als u op de volgende link klikt krijgt u een formulier te zien dat u dient in te vullen.

Aanvraagformulier Nederlands.

De kosten van circa $ 14,- per persoon kunt u uitsluitend met een creditcard betalen. Houdt deze dus bij de hand. Het is voldoende als u de met een rood sterretje aangegeven items invult. De geldigheid van  de toestemming is 2 jaar.

TIP: er zijn vele bedrijven die hiervoor hun diensten aanbieden. De kosten voor deze bemiddeling kunnen hoog oplopen, terwijl u dit eenvoudig zelf kunt activeren met bovenstaande link. Onze Travelcenters helpen u graag maar zullen voor deze werkzaamheden wel een egring bedrag berekenen.

Categorie: 

Vliegt u transavia.com? wilt u extra beenruimte, of wilt u er zeker van zijn dat u met uw hele reisgezelschap bij elkaar zit? Reserveer dan nu alvast uw stoel! Dan heeft u voor de meeste reisorganisaties de mogelijkheid om vanaf 3 weken voor vertrek tot uiterlijk 48 uur voor geplande vertrektijd van de vlucht tegen een vergoeding te reserveren.

Reserveer nu uw stoel aan boord

Bij transavia.com kunt u uw eigen stoel kiezen bij het inchecken. Wilt u echter zeker zijn van een bepaalde stoel, dan biedt transavia.com de mogelijkheid deze stoel tegen een vergoeding te reserveren.

  • Stoelreservering is mogelijk vanaf 3 weken tot uiterlijk 48 uur voor vertrek.
  • U kunt aan uw touroperatorreserveringsnummer maar eenmalig een aanvullende dienst van transavia.com (zoals stoelreservering en/ of het boeken van bijzondere bagage) koppelen. Stoelreservering is daarom alleen mogelijk als u nog niet eerder een reservering voor een aanvullende dienst heeft gemaakt.

stoelreservering

Online check-in? Klik hier

Boek ruimbagage. Klik hier.

 

 

Categorie: 

Voor baby’s geldt een afwijkende bagagevrijdom. Dit is geheel afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij waarmee gevlogen wordt.  Aanvullende informatie kunt u vinden op de websites van de luchtvaartmaatschappij waar u mee vliegt.

Categorie: 

Regels voor (hand)bagage

Voor alle vliegtuigpassagiers, die vertrekken van – of overstappen op een luchthaven binnen de Europese Unie (EU), gelden regels voor wat meegenomen mag worden in de handbagage. Zo is het meenemen van gevaarlijke stoffen en voorwerpen die een gevaar kunnen vormen voor de passagiers, bemanning of de veiligheid van het vliegtuig niet toegestaan. Andere artikelen, zoals vloeistoffen en gels, mogen alleen onder bepaalde voorwaarden mee genomen worden in de handbagage.

Verboden handbagage 
Sommige artikelen zijn verboden om als handbagage in het vliegtuig mee te nemen. Deze zijn vermeld in een Lijst Verboden Goederen Handbagage die is opgesteld door de EU. Aan deze lijst kunt u geen rechten ontlenen. De beveiligingsmedewerker behoudt altijd het recht om alsnog vanwege veiligheidsredenen een artikel te weigeren.

Vloeistoffen en gels
Wilt u uw eigen shampoo meenemen als handbagage? Of heeft u uw lenzenvloeistof nodig in het vliegtuig? Vloeistoffen en gels kunnen alleen in uw handbagage mee onder de volgende voorwaarden:

  • ·        

    Vloeistoffen en gels zitten in verpakkingen van maximaal 100 ml (zie voor de volledige voorwaarden de regels voor handbagage)

  • ·        

    Verpakte vloeistoffen en gels zitten in één doorzichtig en hersluitbaar plastic zakje van maximaal één liter

  • ·        

    Elk persoon reist met maximaal één plastic 1-literzakje

  • ·        

    Medicijnen, dieetvoeding en babyvoeding, aantoonbaar nodig tijdens de reis, zijn toegestaan

  • ·        

    Voor transfer passagiers die overstappen op Schiphol geldt dat zij hun taxfree aankopen, gedaan op de luchthaven van vertrek of in het vliegtuig, mee mogen nemen op hun transfervlucht. Bij de securitycontrole dient u deze apart aan te bieden in de originele verzegelde tas met daarin ook de bon.

Dit geldt voor alle passagiers die vertrekken van, of overstappen op, een luchthaven binnen de Europese Unie.

Neemt u vloeistoffen, gels of spuitbussen mee of koopt u deze vóór het inchecken en heeft u deze niet nodig aan boord? Dan adviseren wij u deze in uw ruimbagage te stoppen.

Gekocht op Schiphol
Alles wat u op Schiphol na de paspoortcontrole heeft gekocht, mag met u meevliegen. U kunt uw aankopen gewoon meenemen als handbagage. Wel gelden speciale regels voor vloeibare stoffen.

Speciale voorwaarden voor gekochte vloeistoffen en gels 

·        

Als u op een volgende luchthaven nog een overstap heeft, moeten de vloeistoffen en gels door de taxfree winkel of aan boord voor u zijn verpakt en verzegeld.

·        

De vloeistoffen of gels zijn aantoonbaar op de dag van de vliegreis gekocht

Gekocht op een andere luchthaven of in het vliegtuig
Passagiers die overstappen op Schiphol mogen vloeibare artikelen die zij hebben gekocht op de luchthaven van vertrek of in het vliegtuig meenemen op de volgende vlucht. Bij een securitycontrole moeten deze in de originele verzegelde tas worden aangeboden, met daarin ook de bon. De originele verzegelde tas moet voldoen aan de ICAO-regels.

Vliegt u naar Australië?
Voor sommige landen gelden speciale regels:

·        

Vliegt u vanuit Schiphol naar Australië en stapt u over in Singapore of Kuala Lumpur, dan wordt u geadviseerd om taxfree gekochte vloeistoffen, gels of spuitbussen indien mogelijk na de douanecontrole in uw ingecheckte bagage te vervoeren.

Per ongeluk iets verkeerds ingepakt?
Heeft u  per ongeluk uw (nagel)schaar in uw handbagage gepakt? Dan kunt u deze  nog voor het inchecken in uw ruimbagage doen. Is dat niet meer mogelijk dan kunt u het artikel inleveren bij de beveiligingsbeambte. U kunt tegen betaling de artikelen ook laten versturen. Daarvoor kunt u terecht bij de servicepunten in de Vertrekhallen. 

Bij twijfel bellen
Indien u twijfelt of u bepaalde goederen mag meenemen, dan kunt u ook bellen met: 0900 01 41 (lokaal tarief). Bij twijfel over chemische/ontvlambare stoffen kunt u bellen met de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dit kan tijdens kantooruren op nummer +31(0)88 489 00 00.

Regels voor ruimbagage

Als u gaat vliegen heeft u met strenge veiligheidscontroles te maken. Deze controles richten zich ook op uw bagage. Uw koffers worden gecontroleerd op gevaarlijke stoffen en voorwerpen. Deze controles vinden plaats via handmatige controle en/of detectieapparatuur bij zowel u als uw ruimbagage en handbagage.

Verboden ruimbagage

Sommige artikelen zijn verboden om mee op reis te nemen. Deze zijn vermeld in een Lijst Verboden Goederen die is opgesteld door de EU. Aan deze lijst kunt u geen rechten ontlenen. De beveiligingsmedewerker behoudt altijd het recht om alsnog vanwege veiligheidsredenen een artikel te weigeren.

Gevaarlijke stoffen meenemen

Aan uw luchtvaartmaatschappij moet u voor vertrek aangeven dat u gevaarlijke stoffen in uw koffers heeft. De maatschappij kan dan de stoffen als gevaarlijke lading vervoeren, speciaal verpakt, geëtiketteerd en met speciale vervoersdocumenten. Ze worden als ruimbagage meegenomen.

Per ongeluk iets verkeerds ingepakt

Sommige goederen en stoffen mag u niet vervoeren in uw handbagage, maar wel in uw ruimbagage. Deze staan vermeld in de Lijst Verboden Goederen Handbagage. Heeft u bijvoorbeeld per ongeluk toch uw (nagel)schaar in uw handtas gepakt? Dan kunt u deze voor het inchecken nog in uw koffer stoppen. Sommige artikelen, zoals grote hoeveelheden vloeistoffen, moet u inleveren bij de beveiligingsbeambte. Andere artikelen kunt u beter tegen betaling laten versturen. Daarvoor kunt u terecht bij de servicepunten in de Vertrekhallen. Dit is niet meer mogelijk bij controle aan de gate.

Bij twijfel bellen

Twijfelt u of u bepaalde goederen mag meenemen, dan kunt u bellen met uw luchtvaartmaatschappij. Bij twijfel over chemische/ontvlambare stoffen belt u met de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Dit kan tijdens kantooruren op nummer +31(0)88 489 00 00.

Afwijkende bagage

Schiphol heeft een modern bagagesysteem dat dagelijks tussen 120.000 tot 180.000 koffers verwerkt. Toch kan niet alle bagage door het systeem. Als een bagagestuk bijvoorbeeld te zwaar is, te lang is, of uitstekende delen heeft, noemen we het ‘afwijkende bagage’ of odd size bagage. Deze bagage wordt met de hand verwerkt.  Afwijkende bagage brengt  u naar een speciale ‘odd size’ balie. In de vertrekhallen zijn één of meer van deze balies te vinden. De check-in agent bij de reguliere incheckbalie labelt uw bagage en verwijst u door. Odd size bagage inchecken verlengt de incheckprocedure, houd hier rekening mee.

Wat valt onder odd size bagage?

·        

Zwaar: alles boven 32 kilo

·        

Groot: alles groter dan 100 cm lang, 65 cm hoog en 75 cm breed

·        

Afwijkende vorm: alles dat kan rollen of uitstekende/loshangende delen heeft

·        

Breekbare bagage

·        

Bagage met chemische artikelen (check ook de lijst van verboden goederen!)

Voorbeelden van odd size bagage zijn: ski’s, golftassen, surfplanken, rolstoelen, kinderwagens, fietsen, rugzakken met loshangende/uitstekende delen en muziekinstrumenten.

Speciale tarieven afwijkende bagage

Bij sommige luchtvaartmaatschappijen kan uw afwijkende bagage gratis meevliegen. Maar vaker betaalt u speciale tarieven. Deze zijn afhankelijk van het gewicht en formaat van het artikel en de vlucht. Informeer van tevoren bij de maatschappij onder welke voorwaarden u dze afwijkende bagage mag meenemen.

Afwijkende bagage als luchtvracht

Wilt u fiets, instrument of ander afwijkende bagage goedkoop vervoeren? Laat deze dan verzenden als luchtvracht. Dit is in veel gevallen aanzienlijk goedkoper dan het mee te nemen in het vliegtuig waarmee u zelf vliegt. Neem voor meer informatie contact op met uw luchtvaartmaatschappij of reisagent 

Wilt u meer informatie over Onbegeleide bagage/Luchtvracht of koeriersdiensten? Neem dan contact op met Worldwide Baggage Services, Telefoon: +31 (0) 20-4466233., Fax: +31(0)20 653 09 86

Pakketten

In samenwerking met DHL biedt Worldwide Baggage Services koeriersdiensten aan voor enveloppen en pakketten tot 50 kilo. Ook vindt u op Schiphol: European Community Express (EXC) en Worldwide Parcel Express (WPX). Ook zij verzorgen uw afwijkende pakketten. U vindt hen in Vertrekhal 3, tegenover rij 23.

Openingstijden pakketdiensten

Dagelijks, ook weekend, van 09:00 - 17:00 uur. Buiten deze tijden kunt u goederen afleveren bij Baggage Storage, in de kelder tussen Aankomsthal 1 en 2. De afwikkeling verloopt via e-mail en internet.

Categorie: 

U heeft een boeking gemaakt wanneer u akkoord bent gegaan met de algemene voorwaarden en de ANVR Reizigersvoorwaarden en op de definitief boeken knop heeft gedrukt. U ontvangt direct per e-mail een bevestiging van de boeking met alle belangrijke gegevens. Nadat u het online betaalproces heeft afgerond wordt op uw scherm ook een bevestiging getoond met daarin een reserveringsnummer. Wij raden u aan deze bevestiging uit te printen, zodat u dit altijd bij de hand heeft. De volgende werkdag zal het door u gekozen Travelcenter contact opnemen. Dit om te checken of de namen wel correct zijn, er nog eventuele vragen zijn, etc. Kortom om u meer zekerheid te geven dat de internet boeking naar wens is verlopen! Wie anders dan TravelXL biedt u deze zekerheid en service ook bij het online boeken van uw vakantie?

Categorie: 

Bij een groot aantal accommodaties kunt u All Inclusive of zelfs Super All- Inclusive boeken. Dat betekent dat naast volpension (ontbijt, lunch en diner) allerlei extra’s worden geboden. Dit kan variëren van gratis lokale (non - en alcoholische) drankjes en snacks tot het gebruik van (sport)faciliteiten. De samenstelling van een All Inclusive arrangement verschilt per accommodatie. Reeds geboekt? vraag dan bij twijfel het Travelcenter hiernaar. Meestal staat bij elke beschrijving een detail omschrijving hiervan opgenomen. Echter wat op uw bevestiging staat is hierin altijd leidend.

Categorie: 

Dat is per accommodatie verschillend. Een familiekamer is meestal 1 grote kamer met meer bedden dan gewoonlijk en met over het algemeen 1 badkamer. Maar ook bestaat deze soms uit 2 kamers, of uit kamers met een verbindingsdeur. Houdt er zeker rekening mee dat de ruimte beperkt is. Dit omdat in vele gevallen de grootte van de kamer gelijk is, maar er meer bedden in gepaatst worden.

Categorie: 

Accommodaties zijn door middel van sterren ingedeeld in categorieën. Dit gebeurt op basis van de officiële klassenindeling per land of eiland, volgens de meest actuele stand. Dit houdt tevens in dat u op grond van deze indeling, hotels in verschillende landen niet met elkaar kunt vergelijken. In onderstaand lijstje kunt u zien welke categorieën van toepassing kunnen zijn. Uitgangspunt hierbij is de officiële klassenindeling per land. In sommige gevallen kan een touroperator hiervan afwijken en een eigen beoordeling geven. Hierdoor ontstaan ook de ½ sterren die u soms zult tegenkomen.

***** Luxe, eersteklas hotel 

**** Eersteklas hotel of goed pension

*** Middenklasse hotel of goed pension

** Eenvoudig middenklasse hotel of pension

* Eenvoudig hotel of pension

Categorie: 

U kunt de benodigde informatie omtrent inentingen bij de betrokken autoriteiten (GGD of huisarts) inwinnen en tevens tijdig voor vertrek nagaan of de eerder verkregen informatie niet gewijzigd is. Voor informatie kunt u terecht bij: Reizigersinformatielijn Havenziekenhuis Rotterdam: (0900) 5034090, Landelijke Vaccinatielijn voor Reizigers: (0900) 9584, KLM Schiphol Travelclinic: (0900) 1091096 of op www.lcr.nl. U heeft te allen tijde een geldig identiteitsbewijs nodig. Over het algemeen dient u in het bezit te zijn van een geldig paspoort, eventueel aangevuld met een visum. Voor verschillende landen is een identiteitskaart ook voldoende.

Voor informatie kunt u terecht op de websites van de ambassade van het land en op de website van het ministerie van Buitenlandse zaken.

LET OP: Houdt er rekening mee dat u altijd zelf verantwoordelijk bent over de juiste inentingen en de juiste reisdocumenten te beschikken!

Categorie: 

Zo gauw u beschikbaarheid te zien krijgt bij een door u gekozen vertrekdatum, kunt u een boeking maken. Dat kan meestal tot maximaal een jaar van te voren, afhankelijk van de beschikbaarheid van een accommodatie.

Categorie: 

Bij elke getoonde accommodatie wordt de button ‘boeken’ of ‘details aanpassen’ getoond. Wanneer u op de button ‘boeken’ klikt, kunt u de geselecteerde reis in één keer boeken.

Wilt u de reisgegevens wijzigen, dan kunt u via ‘details aanpassen’ de reisduur, verzorging, aantal kamers, luchthaven, de vertrekdatum en het aantal personen ingeven. Deze gegevens worden doorgestuurd naar de hoofdcomputer van de reisorganisatie om de beschikbare vertrekmogelijkheden en de juiste totaalprijs op te vragen. Vervolgens vult u uw persoonlijke gegevens in en maakt u uw keuze met betrekking tot de betaling van uw boeking. Tot slot bevestigt en betaalt u uw boeking.

Uiteraard kunt u ook boeken bij een van de meer dan 64 Travelcenters van TravelXL of bij onze Mobiele Travel Planners die graag bij u thuis komen om de reis te regelen.

Categorie: 

Wij werken voor de meeste pakketreizen uitsluitend samen met touroperators, die zijn aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Deze vakanties vallen daarom onder de garantie van het Calamiteitenfonds. Hiervoor wordt bij boeking een bedrag van €2,50 in rekeing gebracht. Deze garantie houdt dat u: 1. (Een deel van) uw reissom terugkrijgt indien de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig uitgevoerd kan worden. 2. De noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt, indien als gevolg van een calamiteit de reis aangepast moet worden of indien u vervroegd moeten repatriëren.

Kijk voor meer informatie op www.calamiteitenfonds.nl, waar de volledige garantieregeling beschreven staat.

Categorie: 

Alle bij de ANVR aangesloten Reisorganisaties bieden u totaalprijzen, wat inhoudt dat de meest voorkomende kortingen en toeslagen aan de kant van de touroperators verwerkt zijn in de prijs per persoon. De, in de zoekresultaten, getoonde prijzen zijn over het algemeen gebaseerd op de laagste totaal prijs op basis van 2 personen in een gedeelde 2 persoonskamer.

Aangezien er tijdens het boekingsproces een aantal keuzes door u gemaakt kunnen worden m.b.t vluchten, kamertypes, bezetting, kinderleeftijden en verzorgingstypes, kunnen deze prijzen wijzigen t.o.v. de oorspronkelijk getoonde prijs.

De op uw boekingsoverzicht getoonde prijzen zijn echter de actuele prijzen. Deze komen rechtstreeks uit de hoofdcomputer van de reisorganisatie aangevuld met additionele producten en services die mogelijk door u zijn gekozen, zoals bijvoorbeeld verzekeringen.

Conform de ANVR voorwaarden zullen wij u tevens bemiddelingskosten in rekening brengen. Ook deze kosten worden vertoond op het boekingsoverzicht. TravelXL berekent voor een boeking bij een reisorganisatie slechts €15,-, dit bedrag staat apart vermeld op de kassabon.

Categorie: 

Nee, het is niet mogelijk om via de site wijzigingen door te voeren in een reeds gemaakte boeking. Hiervoor kunt u contact opnemen met onze medewerkers van het door u geselecteerde Travelcenter om de boeking af te handelen. Hiermee zijn soms extra kosten gemoeid.

Categorie: 

U kunt nog boeken via deze site tot 2 werkdagen voor vertrek. Wilt u binnen 2 werkdagen voor vertrek een boeking maken, neem dan contact met ons op. Indien uiteraard alleen als er beschikbaarheid is.

Categorie: 

Indien aan het eind van het boekingsproces op uw scherm géén bevestiging met een reserveringsnummer wordt getoond, kan dat verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld als de betaling niet goed is afgerond. Meestal is de reservering dan wel correct bij de touroperator vastgelegd en is er daarom een overeenkomst met u aangegaan. Maak daarom geen nieuwe reservering maar neem zo snel mogelijk contact met het door u gekozen Travelcenter op, om dubbele boekingen te voorkomen.

Ook kan het voorkomen dat het niet lukt om de boeking af te ronden. Dat kan een technisch probleem zijn, een onderdeel van de gewenste/ geboekte reis tijdelijk niet beschikbaar is, etc. of een van de vele andere redenen. Neem ook dan contact op met uw Travelcenter.

Categorie: 

Dit kan verschillen per luchtvaartmaatschappij. Maar over het algemeen is het zo dat er per betalende passagier maximaal 15- 20 kilo aan bagage meegenomen mag worden. Het gewicht van handbagage wordt niet meegeteld. In de cabine mag u over het algemeen één stuk handbagage meenemen van maximaal 5 kilo. De handbagage mag in ieder geval nooit groter zijn dan 55x40x20 cm (afwijkingen per airline zijn hierbij mogelijk). De voor u van toepassing zijnde regels worden door de luchtvaartmaatschappij waar u mee vliegt bepaald en met uw reisbescheiden meegestuurd. Heeft u vragen hierover, neem dan contact op met onze medewerkers of de luchtvaartmaatschappij. Let op deze regels worden regelamtig aangepast/ verscherpt. Vraag uw Travelcenter bij boeking.

Categorie: 

De accommodatie omschrijvingen op deze website worden geleverd door de touroperator. Zij zijn verantwoordelijk voor de correcte beschrijving van wat u heeft geboekt. Mocht u na aankomst in uw accommodatie niet tevreden zijn, omdat de accommodatie volgens u niet voldoet aan de beschrijving op onze site en op de bevestiging die u in handen heeft, dan dient u zich binnen 24 uur persoonlijk te melden bij de reisleiding ter plaatse. Of neem direct contact op met de receptie van het hotel/ appartmenet of de lokale reisorganisatie.

De reisleiding zal zijn uiterste best doen uw probleem binnen 24 uur naar tevredenheid op te lossen. Lukt dit niet, vraag dan een afschrift van uw klachtmelding en neem na thuiskomst zo snel mogelijk contact op met uw Travelcenter.

Lees hierover alles in de ANVR Reizigersvoorwaarden, zie de homepage van deze site.

Categorie: 

Reiscomfort bij TUIfly boekt u bij TravelXL

Vliegen zoals je dat wil, het kan bij TUI fly. Tijdens je reis voorzien we je graag van alle gemakken. Daarom biedt TUI fly verschillende extra services aan. Je regelt ze van 30 dagen voor vertrek. Dat kan online of via het reisbureau. Boek bijvoorbeeld de Schiphol Lounge of reserveer een stoel en check online in.

Alle extra services bekijken

Direct services bijboeken

Categorie: 

Ja, de via de < zoek & boek> module geboekte reizen vallen alle onder de Stichting Garantiefonds Reisgelden. Deze garantie houdt in dat u het vooruitbetaalde geld altijd terugkrijgt als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen tegenprestatie niet na kan komen. Zie ook www.sgr.nl. Niet alle op deze website aangeboden reizen vallen echter onder deze regel. Check voor alle zekerheid uw Travelcenter.

Categorie: 

Luchtvaartmaatschappijen en cruise rederijen hanteren verschillende regels voor vliegen of cruisen tijdens de zwangerschap. U dient zich altijd te wenden tot de maatschappij of rederij om u op de hoogte te stellen van deze regels. De uiteindelijke beslissing of een zwangere vrouw meevliegt of kan cruisen, ligt echter bij de gezagvoerder van de betreffende vlucht of kapitein van het schip. Indien zij het niet verantwoord vinden, hebben zij het recht u te weigeren op de vlucht/cruise. Dit valt geheel buiten de invloed en verantwoordelijkheid van de touroperator. Hieruit voortvloeiende kosten kunnen niet op de reisorganisatie of Travelcenter worden verhaald.

Categorie: 

Nee, het is niet mogelijk om uw boeking via de site te annuleren. Dit kan uitsluitend door contact op te nemen met het door ue gekozen Travelcenter tijdens de door ons opgegeven openingsuren. Bij annulering buiten deze tijden geldt als annuleringsdatum de eerstvolgende werkdag. In plaats van annuleren, kunt u de mogelijkheid van een "in-de-plaats-stelling" overwegen. U laat dan iemand anders reizen in uw plaats. Lees de informatie hierover de ANVR Reisvoorwaarden op www.anvr.nl. De aanmelder (en eventueel de plaatsvervanger) is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het nog verschuldigde deel van de reissom. Dat is inclusief de wijzigings- en communicatiekosten, zie de ANVR Reisvoorwaarden.

Categorie: 

Ja, op een aantal van de aangeboden vakanties is kinderkorting van toepassing. Deze kortingen worden getoond nadat u ook de kinderleeftijden heeft ingevuld op de reizigerspagina tijdens het boekingsproces. Op de overzichtpagina/kassabon is de kinderkorting aangegeven indien deze door de touroperator wordt verleend.

Categorie: 

Alleen lichtgewicht (ongeveer 5 kg), inklapbare buggy's zullen bij de gate geaccepteerd worden. Overige kinderwagens, strollers en buggy's worden bij de check-in balie ingenomen.

Categorie: 

Ja, u kunt meerdere kamers of kamertypes voor 1 accommodatie tegelijkertijd boeken. U kunt echter geen aanbiedingskamers combineren met kamers tegen de standaardprijs. Wilt u meerdere accommodaties boeken, dan zult u per accommodatie een aparte boeking moeten maken. Check alle mogelijkheden met uw Travelcenter.

Categorie: 

Controleer of alle verplichte velden zijn ingevuld. Als er geen contact kan worden gemaakt met de hoofdcomputer, gebruik dan de mogelijkheid om ons een bericht te sturen. Gegevens staan vermeld onder “contact”. Een medewerker neemt vervolgens telefonisch of per e-mail contact met u op.

Het niet kunnen boeken kan ook liggen doordat een of meerder onderdelen van uw boeking (nog) niet geboekt kunnen worden. Bijvoorbeeld de vlucht kan niet bevestigd worden voor alle passagiers, de gekozen auto van de pakketreis is niet beschikbaar, etc. Neem in alle gevallen contact op met het Travelcenter van uw keuze want zij kunnen in bijna alle gevallen deze boeking wel voor u maken.

Categorie: 

Uw reisbescheiden worden ongeveer 7 dagen vóór vertrek naar het door u opgegeven postadres verstuurd, mits de betaling geheel is voldaan. Heeft u minder dan 14 dagen voor vertrek geboekt, dan wordt er contact met u opgenomen waar u uw reisbescheiden kunt afhalen. U kunt natuurlijk zelf ook altijd contact met ons opnemen hierover. U dient zelf zorg te dragen voor geldige reisdocumenten (paspoort/visum/identiteitskaart) en inentingseisen. U bent hier zelf geheel verantwoordelijk voor.

Indien gewenst kunt u in overleg met het Travelcenter de reisbescheiden/ documenten ook digitaal per email ontvangen of deze zelf dowloaden via de speciale website < MyTravelXL.nl> .

Categorie: 

Er zijn verschillende betaalmethoden mogelijk. Na afronden van het boekingsproces wordt er een overzicht getoond met de beschikbare betaalkeuzemogelijkheden, zoals betalen met creditcard (Visa of Mastercard met mogelijk extra kosten) of via iDEAL ( internetbankieren via uw eigen bank). Dit hangt meestal af van de boekingsdatum t.o.v. uw vertrekdatum en de keuze van uw Travelcenter.

Bij uw Travelcenter kunt u op de volgende wijze betalen: contant, door eenmalige betalingsmachtiging of door betalen op rekening/ factuur. Dit is afhankelijk welke regeling u met uw Travelcenter heeft getroffen.

Categorie: 

De vertrektijden van chartervluchten worden regelmatig gewijzigd. Gegevens over de vertrektijd en de luchtvaartmaatschappij die u eventueel bij boeking ontvangt, zijn onder voorbehoud. Aanvragen voor bepaalde vluchttijden of luchtvaartmaatschappijen kunnen niet in behandeling worden genomen. Ook na uitgifte van uw ticket (met lokale tijden), blijft het mogelijk dat de vertrektijd of maatschappij met wie u vliegt verandert. Als er voor uw vertrek sprake is van een vluchtwijziging, brengen wij u uiteraard op de hoogte. Wijzigingen m.b.t. de terugvlucht worden door de reisleiding op het informatiebord van uw accommodatie vermeld.

Categorie: 

Indien u een vakantie heeft geboekt inclusief accommodatie, dan is het vervoer(per bus) van de luchthaven naar uw vakantiebestemming over het algemeen inbegrepen tenzij anders is aangegeven. Dit is afhankelijk van uw eigen keuze en prijs.

Bij stedenreizen waarbij flexibele vertrekdata gelden, is het vervoer meestal niet inbegrepen.

Check voor alle zekerheid uw Travelcenter of dit is geregeld als dit niet duidelijk op de reispapieren vermeld staat.

Categorie: 

Als u op de bestemming een fout of onvolkomenheid ontdekt, meldt dat dan direct ter plaatse bij de hotelreceptie, de reisleiding of de plaatselijke vertegenwoordiger van de reisorganisatie. U dient hen de kans te geven de fout/ ovolkomenheid te herstellen/ op te lossen. Kunt u hen niet bereiken, schakel dan de reisorganisatie in Nederland in. Als de tekortkoming ook dan nog niet tot tevredenheid is opgelost en aanleiding geeft tot een klacht, dan dient u deze zo spoedig mogelijk(uiterlijk binnen 24u.) te melden bij de reisleiding of - indien onmogelijk - bij de reisorganisator. Houdt hierbij rekening met de hoge kosten voor het gebruik van een mobiele telefoon.

Laat bij de reisleiding altijd een zgn. klachtenrapport opstellen, zodat uw klacht naderhand geverifieerd kan worden.

Als een klacht ter plaatse niet naar tevredenheid wordt opgelost, moet u deze uiterlijk binnen één maand na terugkeer in Nederland schriftelijk en gemotiveerd indienen bij de touroperator.

Wanneer u tijdens de vakantie niet aan de mondelinge en/of schriftelijke meldingsplicht hebt voldaan, kan uw eventuele recht op schadevergoeding worden uitgesloten en niet worden behandeld. Als de klacht niet de uitvoering, maar de totstandkoming van de overeenkomst betreft, dan moet u die binnen één maand na kennisname van de feiten waarop de klacht betrekking heeft, bij uw Travelcenter indienen.

Check in alle gevallen de van toepassing zijnde ANVR voorwaarden.

Categorie: 

Klachten worden afgehandeld volgens de ANVR Reisvoorwaarden. Op www.anvr.nl kunt u deze nalezen. Klachten dienen binnen één maand na thuiskomst schriftelijk ingediend te worden bij de touroperator. Na deze termijn wordt een klacht in principe niet meer in behandeling genomen. U ontvangt een ontvangstbevestiging en uw klacht wordt onderzocht. Binnen 4-8 weken ontvangt u een antwoord.

Categorie: 

Een vakantiewoning mag alleen bewoond worden door het aantal personen dat in de boeking vermeld en bevestigd wordt. Bovendien geldt voor hotelkamers, appartementen en vakantiewoningen een maximaal aantal personen (baby’s worden ook meegerekend) per accommodatie. Dit aantal mag niet overschreden worden. Eventueel misbruik kan aanleiding geven tot ontzegging of lokale betaling van de extra kosten/ meerprijs.

Categorie: 

Op vrijwel elke vakantiebestemming is reisleiding van de touroperator aanwezig. De contactgegevens worden over het algemeen door de touroperator bij de reisbescheiden meegestuurd.

Zijn de diensten en service van de lokale reisleiding niet in het pakket inbegrepen, dan worden de mogelijke extra kosten doorbelast. Immers u heeft hier dan zelf voor gekozen. In noodgevallen zal de reisleiding/ vertegenwoordiging van de reisorganisatie u te allen tijde ten dienst staan.

Veelvuldig wordt er op kleinere bestemmingen in Europa en buiten Europa gebruik gemaakt van de lokale agentschappen die u in het Engels te woord zullen staan.


Categorie: 

De bemiddelingskosten voor telefonische boekingen kunnen in sommige gevallen iets hoger zijn dan voor boekingen die via het internet worden gemaakt. Vraag onze Travelcenters naar de details. Voor boekingen gemaakt via deze website worden €15,-  adminstratiekosten doorbelast. Met uitzondering van boekingen voor Corendon en TUI waarvoor een bijdrage van maximaal € 20,- wordt doorbelast door het afhandelenden Travelcenter.

Categorie: 

TravelXL informeert de reizigers graag met die informatie die zij nodig hebben voor een goede reis & vakantievoorbereiding. Dat is een van onze taken als Travelcenter. Zoals u gewend bent en van ons ook mag verwachten: alles op een plek. Wij werken hiervoor samen met enkele betrouwbare partijen. De informatie publiceren wij onder de verantwoordelijkheid van hen.

 

Uiteraard kunt u voor verdere vragen en tips tercht bij een van onze meer dan 60 Travelcenters, email, bel of ga langs.

Categorie: 

Waarom kan je beter een vliegticket kopen bij TravelXL?

Uiteraard vliegtickets kun je op vele manieren kopen. Via het reisbureau, maar ook via websites, per telefoon, email of rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij. Veel aanbieders en airlines maken hier reclame voor. Toch is het verstandiger om je vliegticket bij TravelXL (Travelcenter of reiswebsite) te kopen. Waarom lees je hieronder.

De TravelXL voordelen:

Zeer grote en objectieve keuze
TravelXL biedt je de keus uit tientallen luchtvaartmaatschappijen. Zeker bij een vliegreis met een tussenstop biedt TravelXL je heel veel keus en vaak tegen een lagere vliegticket prijs. Zo zal een airline zelf nooit adviseren een andere airline te kiezen; wij doen dat wel!

Hotel + vlucht + auto boeken?

Dan zit je helemaal goed bij TravelXL. Wij beschikken namelijk over speciale vliegtarieven die bij de samenstelling van een pakketreis(hotel + vlucht of autohuur + vlucht) extra voordelig zijn. Alle Travelcenters beschikken hierover en stellen samen met jou zo'n pakketreis samen. Of kijk op onze site onder < Stel zelf samen> 

Advies
TravelXL adviseert je objectief welke airline het meest verstandig is en waar je eventueel het beste kunt overstappen. Een goedkoop vliegticket kan, door een flinke toeslag op je bagage, of onhandige vertrektijd, of aankomend en vertrekkend op een luchthaven waar je lang in een bus moet zitten om in de stad te komen, toch duur uitvallen. Wij weten ook van de kleine lettertjes. Met onze geavanceerde computersystemen kunnen wij dit voor jou uit zoeken.

Makkelijk betalen
Bij TravelXL maak je zelf uit hoe te betalen contant, pin of Ideal. Gemakkelijk en goedkoop.

Verzekering bij faillissement airline
Luchtvaartmaatschappijen gaan regelmatig failliet. Lastig als je terug naar huis wilt en er is geen vlucht en je maar moet zien om thuis te komen. Want airlines geven geen garanties. Voor slechts €6,- per ticket kan je bij TravelXL hiervoor verzekeren.

Jouw reis loopt anders dan gepland
Je mist je vlucht of je wilt(als je zo'n ticket hebt geboekt waar dat mogelijk is) je geld terug, omdat je je vlucht moest annuleren of de geboekte airline wijzigt de dag van vertrek of tijden. In die gevallen kan het TravelXL Travelcenter je helpen om bijvoorbeeld een andere vlucht te boeken. Ook is het handig te weten dat, als je in het buitenland bent of bij grote calamiteiten als er bijvoorbeeld een vulkaan en aswolk boven IJsland hangt, je ons kan bereiken. Want dan zijn airlines vrijwel niet te bereiken.

Hulp bij klachten
Natuurlijk geeft TravelXL je adviezen wat te doen als je vlucht niet vertrekt of veel te laat aankomt. Zo heb je in bepaalde gevallen recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Of heb je klachten over je vlucht of over verlies/beschadiging van je koffers. In al deze gevallen kan TravelXL je helpen, wat zeker bij buitenlandse airlines een groot voordeel is.

Eerlijke voorwaarden
TravelXL hanteert de eerlijke ANVR-Boekingsvoorwaarden die met de Consumentenbond zijn overeengekomen. Redelijke voorwaarden en als je een klacht hebt over het boeken en we komen er samen niet uit, dan kan je hiermee naar de Geschillencommissie Reizen.

Je vlucht en meer
Bij TravelXL boek je niet alleen je vlucht, maar zo kunnen wij ook alles erom heen boeken! Altijd tegen minimaal dezelfde prijs maar vaak zelfs beter als je zelf direct een hotel, een reisorganisatie, autoverhuurder wilt boeken! Bovendien checken we of het niet beter en voordeliger kan met een 'all-in' pakket dat wij zelf samenstellen. Zo ben je ervan verzekerd dat je bij TravelXL altijd de beste deal krijgt.  

 

Categorie: 

Vraag je Travelcenter naar de laatste versie hiervan. Voor jouw gemak vind je onderaan op de homepage alle voorwaarden onder Algemene Reizigersvoorwaarden

 

Categorie: