Kwaliteit, service & deskundigheid
60+ verkooppunten
Laagste prijsgarantie
ANVR
SGR
SGRZ
Calamiteitenfonds

Heeft u vragen?

Wij beantwoorden ze hier allemaal!

 

Hieronder vind u de meest bekende vragen over het boeken, de reis of over andere dingen zoals de voorbereiding. We hebben ons best gedaan om de selectie zo uitgebreid mogelijk te maken. Mocht uw vraag hier niet tussen zitten dan neemt u alstublieft contact met ons op. Wij beantwoorden ook in persoon al uw vragen.

Vakantieboeken

Bij elke getoonde accommodatie wordt de button ‘boeken’ of ‘details aanpassen’ getoond. Wanneer u op de button ‘boeken’ klikt, kunt u de geselecteerde reis in één keer boeken.

Wilt u de reisgegevens wijzigen, dan kunt u via ‘details aanpassen’ de reisduur, verzorging, aantal kamers, luchthaven, de vertrekdatum en het aantal personen ingeven. Deze gegevens worden doorgestuurd naar de hoofdcomputer van de reisorganisatie om de beschikbare vertrekmogelijkheden en de juiste totaalprijs op te vragen. Vervolgens vult u uw persoonlijke gegevens in en regelt u de betaling van uw boeking via IDeal. Tot slot bevestigt en betaalt u uw boeking.

Uiteraard kunt u ook boeken bij een van de meer dan 53 Travelcenters van TravelXL of bij onze Mobiele Travel Planners van TravelXLatHome, die graag bij u thuis komen om de reis te regelen.

Wijzigen via de site?

Nee, het is niet mogelijk om via de site wijzigingen door te voeren in een reeds gemaakte boeking. Hiervoor kunt u contact opnemen met onze medewerkers van het door u geselecteerde Travelcenter om de boeking af te handelen. Hiermee zijn soms extra kosten gemoeid.

Tot wanneer kan ik op de site boeken?

U kunt nog boeken via deze site tot 2 werkdagen voor vertrek. Wilt u binnen 2 werkdagen voor vertrek een boeking maken, neem dan contact met ons op. Indien uiteraard alleen als er beschikbaarheid is.


Reisvoorbereiding weetjes en feiten

Reisvoorbereiding
Op de website pagina www.travelxl.nl/checklist-voor-vertrek vind je links naar handige informatie over je voorbereidingen. Daarnaast vind je hier ook tips over je vlucht, activiteiten die je kunt ondernemen en zaken waar je rekening mee moet houden. TIP: Noteer altijd de nummers van uw reispapieren zoals paspoort, rijbewijs, auto-, reis- en ziektekostenverzekering, bankpasjes en creditcards. Noodtelefoonnumers van uw bank en creditcard maatschappij, zorgverzekeraar, etc. Maak van uw paspoort en vliegtickets een fotokopie en bewaar deze gescheiden van uw originelen. Vergeet u naast uw paspoort, uw reisdocumenten, rijbewijs, creditcard, medicijnen e.d. niet?
Gezondheid, vaccinaties
Gaat u een reis maken naar een (sub)tropisch land of heeft u plannen voor de toekomst? Dan heeft u mogelijk vaccinaties en of malariapillen nodig. Voor advies op maat en de benodigde vaccinaties verwijzen wij u graag naar de website van de GGD: www.ggdreisvaccinaties.nl/ of naar: www.travelclinic.nl
Vliegreis
Maaltijden en drankjes zijn aan boord niet altijd inbegrepen. Wij kunnen u voor vertrek informeren over de verzorging aan boord.
Inchecken
Inchecken kan in veel gevallen online vanaf 30 dagen tot 24 uur voor vertrek. Op de monitoren in de vertrekhal staat uw vluchtnummer aangegeven en bij welke incheckbalie u zich dient te melden met uw bagage. Zorg dat u ruim van te voren aanwezig bent. Inchecktijden variëren tussen 2 en 4 uur. Vraag uw TravelPlanner naar de juiste inchecktijd voor uw vlucht. 
Bagage
Het verdient aanbeveling om in de handbagage, naast eventuele medicijnen andere noodzakelijke spullen mee te nemen, voor het geval de koffers niet gelijktijdig aankomen. Wij maken u erop attent dat voor (hand)bagage strenge richtlijnen gelden. Daarbij adviseren wij u, indien u meerdere koffers meeneemt, de bagage per koffer te mixen zodat elke reiziger over kleding beschikt. Mocht uw bagage onverhoopt zoekraken, dan dient u dit direct te melden bij de betrokken luchtvaartmaatschappij of afhandelaar. Deze geeft u een bewijs (PIR rapport) van vermissing/beschadiging mee dat u nodig heeft voor de verzekering.
Tussentijdse aanpassing bagageregels
Zowel lijndienst als charter luchtvaartmaatschappijen passen regelmatig de regels voor ruim- en handbagage aan. De regels zijn bovendien verschillend per luchtvaartmaatschappij, het betaalde vliegtarief, het moment van boeken, of u online de bagage bijboekt of dat op de luchthaven bij checkin doet, soms betaalt u per stuk of per gewicht, etc. Onoverzichtelijke regels die tevens steeds strenger worden toegepast. Het is vaak voordeliger en zeker makkelijker om gelijk met de reservering ook de bagage bij te boeken en uw stoel te reserveren. Voorkom onplezierige verrassingen en check ruim voor vertrek of en welke bagage is inbegrepen. Vraag het Travelcenter waar u geboekt heeft.
Stoelreserveringen
De mogelijkheid bestaat om tegen meerprijs reeds bij boeking, of anders vanaf 30 dagen voor vertrek t/m 24/48 uur voor vertrek, een door u gewenste stoel te reserveren. De meerprijs/toeslag en de mogelijkheid verschilt hierbij per luchtvaartmaatschappij. Dat kan online (met creditcard betaling) of kunt u gelijk met uw vlucht bij uw Travelcenter regelen. Doet u dit later of bij de checkin op de luchthaven dan heeft u minder keuze en kan het zijn dat u niet naast elkaar kunt zitten.
Weersinvloed en vertraging
Sneeuw, storm, wateroverlast, etc. kunnen ervoor zorgen dat uw vlucht mogelijk is/ wordt vertraagd. Bestaat die kans, check dan de actuele vluchtinformatie op de website van uw airline.
Actuele vluchtinformatie
Verkrijgt u o.a. via teletekst, www.schiphol.nl of 0900-0141 of vanuit
buitenland +31-2079400800.
www.rotterdamthehagueairport.nl
www.eindhovenairport.nl
www.brusselsairport.be
www.dus.com
www.groningenairport.nl
www.maa.nl (Maastricht Aachen Airport)


Reisdocumenten? gezondheid?

Onbezorgd op reis?
Daar moet je wel wat voor doen!
Om zorgeloos te reizen en van de vakantie te genieten, geven onze Travelcenters en Mobiele TravelPlanners adviezen en tips. In deze Reisinformatie folder vindt u eveneens een aantal handige reistips, waarbij wij ons realiseren nooit compleet te kunnen zijn. Van groot belang is uzelf te vergewissen dat het uw eigen verantwoordelijkheid is dat u een geldig paspoort bezit (eventueel aangevuld met een noodzakelijk visum van het land dat u gaat bezoeken en afhankelijk van het land
ook minimale geldigheid zal moeten hebben) en dubbelcheckt welke vaccinaties u nodig heeft van het land waar u naar toe gaat. Lees ook verder hieronder enkele tips en adviezen die goed zijn om te weten en om mogelijk actie te nemen.


Coronaregels voor reizen en vakantie
Als u naar het buitenland gaat, leest u in het reisadvies welke maatregelen gelden in het land waar u naartoe wilt of doorheen reist. Bijvoorbeeld welke coronabewijzen u nodig hebt. Gaat u met het vliegtuig? Dan gelden er aanvullende regels.
Controleer voor iedere reis:
Reisadviezen en kleurcodes (www.Nederlandwereldwijd.nl)
Checklist voor reizen buiten Nederland (www.Nederlandwereldwijd.nl)
Reisdocumenten
Zorg ervoor dat u altijd een geldig paspoort of identiteitsbewijs bij u heeft. Controleer goed of het niet is verlopen, want dan kunt u er niet mee reizen. Bovendien is het in sommige landen een vereiste dat het paspoort bij terugkeer in Nederland nog minimaal 3 of 6 maanden
geldig is. Het is verplicht dat elk kind over een eigen paspoort beschikt.
(www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart)
Eenouder gezin?
Let er op dat voor kinderen onder de 18, die met één ouder reizen buiten de Europese Schengen landen, speciale regels gelden. Zie voor meer informatie over ‘Reizen met kinderen’ de website van het Ministerie van Defensie.
(https://www.marechaussee.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen)
Visum en paspoort altijd checken
Door de toenemende veiligheidsmaatregelen die landen treffen, wijzigen de toelatingsformaliteiten regelmatig. Nadat u van uw Travelcenter de 1e informatie ontvangt kan deze hierna dan ook wijzigen. Omdat uzelf hiervoor verantwoordelijk bent, adviseren wij u om enkele weken
voor vertrek te checken of er mogelijk aanpassingen in de toelatingsformaliteiten zijn. U kunt dit altijd checken op
www.visumcentrale.nl/travelxlwebsite. Voor een groot aantal landen geldt tevens een visumplicht. Sommige landen o.a. Egypte en Turkije hebben de geldigheidsduur voor paspoort/ visum verscherpt. Wees hierop extra alert en vraag het Travelcenter waar geboekt is om tips.
Voor o.a. de volgende populaire vakantielanden zijn er visum vereisten:
Verenigde Staten: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ Voor de Verenigde
Staten moet elke reiziger (ook kinderen en baby’s) over een eigen paspoort en reisdocumenten beschikken. Voor de Verenigde Staten dient u uw komst minimaal 1x week voor aankomst aan te kondigen
https://esta.cbp.dhs.gov/.
Paspoort moet ook geldig zijn tot na vertrek uit de VS. Een noodpaspoort wordt niet geaccepteerd. De kosten bedragen circa U$ 14,00.
Canada: www.cic.gc.ca/english/visit/visas.asp. Het is verplicht voor
reizen naar en via Canada een Electronic Travel Authorization aan te vragen. Deze vraagt u aan via de website van CIC (Canada Immigration
& Citizenship): www.cic.gc.ca/english/visit/visas.asp. De kosten voor het zelf online aanvragen bedragen CAD 7,- per persoon. Hiervoor dient u te beschikken over een creditcard. De eTA is 5 jaar geldig voor een onbeperkt aantal reizen naar Canada. Wij adviseren om de aanvraag tijdig in te dienen, tenminste 3 dagen voor vertrek. Pas-
poort geldig tot na vertrek uit Canada. Een noodpaspoort wordt niet geaccepteerd. Meer informatie via de site canada.ca/eta
Aruba: www.edcardaruba.aw
Curaçao: www.edcardcuracao.com
Australië: https://covid19.homeaffairs.gov.au/coming-australia
Kenia: www.evisa.go.ke/evisa.html
Andere landen: check www.visumcentrale.nl/travelxlwebsite
Voor de aanvraag van een visum door uw Travelcenter worden mogelijk extra kosten in rekening gebracht.
Nieuw: www.visa4all.nl/travelxl, eenvoudig online een visum aanvragen. Hieraan zijn voor elke aanvraag kosten aan verbonden, die per land wisselen.
Let op: op internet zijn er andere bedrijven die tegen te
hoge kosten dit graag voor u willen regelen.


Onbezorgd reizen?

Onbezorgd op reis?
Daar moet je wel wat voor doen!
Om zorgeloos te reizen en van de vakantie te genieten, geven onze Travelcenters en Mobiele TravelPlanners adviezen en tips. In deze Reisinformatie folder vindt u eveneens een aantal handige reistips, waarbij wij ons realiseren nooit compleet te kunnen zijn. Van groot belang is uzelf te vergewissen dat het uw eigen verantwoordelijkheid is dat u een geldig paspoort bezit (eventueel aangevuld met een noodzakelijk
visum van het land dat u gaat bezoeken en afhankelijk van het land ook minimale geldigheid zal moeten hebben) en dubbelcheckt welke vaccinaties u nodig heeft van het land waar u naar toe gaat. Lees ook verder hieronder enkele tips en adviezen die goed zijn om te weten en
om mogelijk actie te nemen.


Stoelen reserveren?

De Travelcenters van TravelXL regelen dit graag voor u, soms tegen een kleine vergoeding, als onderdeel van onze dienstverlening. Natuurlijk kunt u dit ook zelf regelen.

Hieronder vindt u enkele populaire luchtvaartmaatschappijen die deze mogelijkheid bieden. Klik op de naam voor deze mogelijkheid en meer informatie. Kijk en klik op onze site onder <vlucht & hotel> op 'Inchecken en stoelreservering'.

KLM

TUIfly

Transavia

Corendon


ESTA voor Amerika

Verenigde Staten: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ 

Voor de Verenigde Staten moet elke reiziger (ook kinderen en baby’s) over een eigen paspoort en reisdocumenten beschikken. Voor de Verenigde Staten dient u uw komst minimaal 1x week voor aankomst aan te kondigen:
https://esta.cbp.dhs.gov/.
Paspoort moet ook geldig zijn tot na vertrek uit de VS. 

Een noodpaspoort wordt niet geaccepteerd. De kosten bedragen circa U$ 21.00.

Internationale reizigers die onder het Visa Waiver Programma (VWP) naar de Verenigde Staten willen reizen, vallen onder verscherpte veiligheidsmaatregelen en dienen voor dit visum administratiekosten te betalen. Alle reizigers die voor toestemming in aanmerking komen die onder het Visa Waiver Programma naar de Verenigde Staten willen reizen, dienen een aanvraag voor toestemming te doen en dan de kosten te betalen met behulp van het volgende proces. Als u op de volgende link klikt krijgt u een formulier te zien dat u dient in te vullen.

Aanvraagformulier Nederlands.

De kosten van circa $ 21,- per persoon kunt u uitsluitend met een creditcard betalen. Houdt deze dus bij de hand. Het is voldoende als u de met een rood sterretje aangegeven items invult. De geldigheid van de toestemming is 2 jaar.

TIP: er zijn vele bedrijven die hiervoor hun diensten aanbieden. De kosten voor deze bemiddeling kunnen hoog oplopen, terwijl u dit eenvoudig zelf kunt activeren met bovenstaande link. Onze Travelcenters helpen u graag maar zullen voor deze werkzaamheden wel een gering bedrag berekenen.


Reisdocumenten? gezondheid?

Onbezorgd op reis?
Daar moet je wel wat voor doen!
Om zorgeloos te reizen en van de vakantie te genieten, geven onze Travelcenters en Mobiele TravelPlanners adviezen en tips. In deze Reisinformatie folder vindt u eveneens een aantal handige reistips, waarbij wij ons realiseren nooit compleet te kunnen zijn. Van groot belang is uzelf te vergewissen dat het uw eigen verantwoordelijkheid is dat u een geldig paspoort bezit (eventueel aangevuld met een noodzakelijk visum van het land dat u gaat bezoeken en afhankelijk van het land
ook minimale geldigheid zal moeten hebben) en dubbelcheckt welke vaccinaties u nodig heeft van het land waar u naar toe gaat. Lees ook verder hieronder enkele tips en adviezen die goed zijn om te weten en om mogelijk actie te nemen.


Coronaregels voor reizen en vakantie
Als u naar het buitenland gaat, leest u in het reisadvies welke maatregelen gelden in het land waar u naartoe wilt of doorheen reist. Bijvoorbeeld welke coronabewijzen u nodig hebt. Gaat u met het vliegtuig? Dan gelden er aanvullende regels.
Controleer voor iedere reis:
Reisadviezen en kleurcodes (www.Nederlandwereldwijd.nl)
Checklist voor reizen buiten Nederland (www.Nederlandwereldwijd.nl)
Reisdocumenten
Zorg ervoor dat u altijd een geldig paspoort of identiteitsbewijs bij u heeft. Controleer goed of het niet is verlopen, want dan kunt u er niet mee reizen. Bovendien is het in sommige landen een vereiste dat het paspoort bij terugkeer in Nederland nog minimaal 3 of 6 maanden
geldig is. Het is verplicht dat elk kind over een eigen paspoort beschikt.
(www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart)
Eenouder gezin?
Let er op dat voor kinderen onder de 18, die met één ouder reizen buiten de Europese Schengen landen, speciale regels gelden. Zie voor meer informatie over ‘Reizen met kinderen’ de website van het Ministerie van Defensie.
(https://www.marechaussee.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen)
Visum en paspoort altijd checken
Door de toenemende veiligheidsmaatregelen die landen treffen, wijzigen de toelatingsformaliteiten regelmatig. Nadat u van uw Travelcenter de 1e informatie ontvangt kan deze hierna dan ook wijzigen. Omdat uzelf hiervoor verantwoordelijk bent, adviseren wij u om enkele weken
voor vertrek te checken of er mogelijk aanpassingen in de toelatingsformaliteiten zijn. U kunt dit altijd checken op
www.visumcentrale.nl/travelxlwebsite. Voor een groot aantal landen geldt tevens een visumplicht. Sommige landen o.a. Egypte en Turkije hebben de geldigheidsduur voor paspoort/ visum verscherpt. Wees hierop extra alert en vraag het Travelcenter waar geboekt is om tips.
Voor o.a. de volgende populaire vakantielanden zijn er visum vereisten:
Verenigde Staten: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ Voor de Verenigde
Staten moet elke reiziger (ook kinderen en baby’s) over een eigen paspoort en reisdocumenten beschikken. Voor de Verenigde Staten dient u uw komst minimaal 1x week voor aankomst aan te kondigen
https://esta.cbp.dhs.gov/.
Paspoort moet ook geldig zijn tot na vertrek uit de VS. Een noodpaspoort wordt niet geaccepteerd. De kosten bedragen circa U$ 14,00.
Canada: www.cic.gc.ca/english/visit/visas.asp. Het is verplicht voor
reizen naar en via Canada een Electronic Travel Authorization aan te vragen. Deze vraagt u aan via de website van CIC (Canada Immigration
& Citizenship): www.cic.gc.ca/english/visit/visas.asp. De kosten voor het zelf online aanvragen bedragen CAD 7,- per persoon. Hiervoor dient u te beschikken over een creditcard. De eTA is 5 jaar geldig voor een onbeperkt aantal reizen naar Canada. Wij adviseren om de aanvraag tijdig in te dienen, tenminste 3 dagen voor vertrek. Pas-
poort geldig tot na vertrek uit Canada. Een noodpaspoort wordt niet geaccepteerd. Meer informatie via de site canada.ca/eta
Aruba: www.edcardaruba.aw
Curaçao: www.edcardcuracao.com
Australië: https://covid19.homeaffairs.gov.au/coming-australia
Kenia: www.evisa.go.ke/evisa.html
Andere landen: check www.visumcentrale.nl/travelxlwebsite
Voor de aanvraag van een visum door uw Travelcenter worden mogelijk extra kosten in rekening gebracht.
Nieuw: www.visa4all.nl/travelxl, eenvoudig online een visum aanvragen. Hieraan zijn voor elke aanvraag kosten aan verbonden, die per land wisselen.
Let op: op internet zijn er andere bedrijven die tegen te
hoge kosten dit graag voor u willen regelen.


Hoe maak ik met de KopieID app een veilige kopie van mijn identiteitsbewijs?

Veilige kopie met KopieID app

Met de KopieID app kunt u in de kopie de identiteitsgegevens doorstrepen die organisaties niet nodig hebben of niet mogen verwerken. Ook zet u met de app een watermerk in de kopie met daarin het doel en de datum van de kopie. Komt de kopie dan ooit in handen van fraudeurs terecht, bijvoorbeeld door een hack? Dan is het dankzij de KopieID app moeilijker om ermee te frauderen.

KopieID app downloaden

U kunt de KopieID app downloaden in de Apple App StoreGoogle Play Store of Windows Phone. De app is een uitgave van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Wilt u weten hoe de KopieID app werkt? Bekijk dan deze video.

Instructiefilm KopieID app

Veilige kopie zonder KopieID app

Heeft u geen KopieID app? Dan kunt u op andere manieren misbruik van uw id-bewijs voorkomen


Wanneer is er een negatief reisadvies?

De Rijksoverheid bepaalt wanneer er voor een vakantieland/ bestemming een negatief reisadvies wordt afgegeven. Check de speciale website hiervoor door hier te klikken. Check deze site altijd voordat je vertrekt!


Beste tijd om te reizen?

Heb je reisplannen? Dan wil je vaak als eerste weten wat de beste reisperiode is om je bestemming te bezoeken. Bekijk hier de beste reisperiode per land en lees meer over klimaat, de beste reismaanden en het weer in een bepaalde periode.

Heb je nog geen bestemming gekozen, maar weet je wel welk continent je wilt bezoeken? Kijk dan in de lijst met werelddelen om gemakkelijker jouw bestemming te vinden. Ben je gebonden aan een bepaalde maand? Kijk dan in de lijst met tips voor de beste bestemmingen per maand.


Schiphol zelf-inchecken?

 

Om het u makkelijker en sneller te maken uw koffers in te checken, biedt de luchthaven Schiphol u de mogelijkheid dit nu zelf te doen. Dit scheelt u wachttijd en maakt het reizen een stuk minder gestressed. Op een korte video kunt u zelf ontdekken hoe eenvoudig dat gaat.

Klik hier voor de video "Zelf makkelijk en snel bagage inchecken".

Alles wat je wilt weten over bagage en vliegen

Vrijwel alle reizigers die vliegen vanaf Schiphol hebben een tas of koffer bij zich. En al die bagage moet op de luchthaven gecontroleerd worden, wat erg veel tijd kost in deze drukke tijden. Daarom vragen we je nu zo min mogelijk handbagage mee te nemen en zoveel mogelijk spullen in je ruimbagage te stoppen. En wist je dat je vaak zelf je grote koffer of tas kan labelen en inchecken op Schiphol? Lees alles over bagage in dit blog.


Online boeking op deze website

U heeft een boeking gemaakt wanneer u akkoord bent gegaan met de algemene voorwaarden en de ANVR Reizigersvoorwaarden en op de definitief boeken knop heeft gedrukt. U ontvangt direct per e-mail een bevestiging van de boeking met alle belangrijke gegevens. Nadat u het online betaalproces heeft afgerond wordt op uw scherm ook een bevestiging getoond met daarin een reserveringsnummer. Wij raden u aan deze bevestiging uit te printen, zodat u dit altijd bij de hand heeft. De volgende werkdag zal het door u gekozen Travelcenter contact opnemen. Dit om te checken of de namen wel correct zijn, er nog eventuele vragen zijn, etc. Kortom om u meer zekerheid te geven dat de internet boeking naar wens is verlopen! Wie anders dan TravelXL biedt u deze zekerheid en service ook bij het online boeken van uw vakantie?

Betaalmethode

Na afronden van het boekingsproces kunnen de boekingen op de website uitsluitend via IDeal( internetbankieren via uw eigen bank) betaald worden. Betalingen met creditcard (Visa of Mastercard) zijn niet mogelijk.

Bij uw Travelcenter kunt u op de volgende wijze betalen: contant, door eenmalige betalingsmachtiging of door betalen op rekening/ factuur. Sommige vestigingen accepteren mogelijk credit card betalingen. Dit is afhankelijk welke regeling u met uw Travelcenter heeft getroffen.

Geen bevestiging of reserveringsnummer ontvangen?

Indien aan het eind van het boekingsproces op uw scherm géén bevestiging met een reserveringsnummer wordt getoond, kan dat verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld als de betaling niet goed is afgerond. Meestal is de reservering dan wel correct bij de touroperator vastgelegd en is er daarom een overeenkomst met u aangegaan. Maak daarom geen nieuwe reservering maar neem zo snel mogelijk contact met het door u gekozen Travelcenter op, om dubbele boekingen te voorkomen.

Ook kan het voorkomen dat het niet lukt om de boeking af te ronden. Dat kan een technisch probleem zijn, een onderdeel van de gewenste/ geboekte reis tijdelijk niet beschikbaar is, etc. of een van de vele andere redenen. Neem ook dan contact op met uw Travelcenter.

Is het mogelijk een boeking via de site te annuleren?

Nee, het is niet mogelijk om uw boeking via de site te annuleren. Dit kan uitsluitend door contact op te nemen met het door uw gekozen Travelcenter tijdens de door ons opgegeven openingsuren. Bij annulering buiten deze tijden geldt als annuleringsdatum de eerstvolgende werkdag. In plaats van annuleren, kunt u de mogelijkheid van een "in-de-plaats-stelling" overwegen. U laat dan iemand anders reizen in uw plaats. Lees de informatie hierover de ANVR Reisvoorwaarden op www.anvr.nl. De aanmelder (en eventueel de plaatsvervanger) is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het nog verschuldigde deel van de reissom. Dat is inclusief de wijzigings- en communicatiekosten, zie de ANVR Reisvoorwaarden.


Zijn er boekingskosten?

TravelXL hanteert voor vakantieboekingen die op de website www.travelxl.nl of op websites van reisorganisaties waar u bij de boeking aan heeft gegeven dat u de boeking verder door ons wilt laten afhandelen( kost u iets extra maar is wel erg handig!) €15,- boekings/ reserveringskosten. Met uitzondering van geboekte vakanties van Corendon en TUI waarvoor maximaal € 20,- per boeking door het afhandelende Travelcenter apart zullen worden doorbelast.

Voor vliegtickets die op de website www.travelxl.nl zijn geboekt, worden administratiekosten van slechts € 15,- per ticket in rekening gebracht. 

Boekt u bij een van de TravelXL Travelcenters/ reisbureaus?

Onze Travelcenters hanteren voor boekingen direct aan de balie gemaakt administratiekosten van circa € 39,50 tot € 49,- per boeking. Dit is afhankelijk van de vestiging en de gemaakte boeking. De administratiekosten behoren tot de laagste in Nederland. Bij een reis van gemiddeld 3x personen is dat nog geen €15,- per persoon. Hiervoor krijgt u niet alleen persoonlijk advies maar tevens een TravelXL XL-Prijscheck. Ook kunt u bij eventuele klachten, problemen altijd een gratis beroep doen op onze service. (wijzigingen voorbehouden)


Finale check

Laatste check
Check nog eens goed welke voorwaarden van toepassing zijn op uw boeking bij de ANVR- Reizigersvoorwaarden of anderszins. 

  • Let op uw uiterste checkin tijd op de luchthaven, 
  • maximale gewicht van uw koffer, 
  • paspoort / identiteitsbewijs nog geldig, 
  • gecheckt op noodzakelijke inentingen? 

Neem bij twijfel nog even met uw Travelcenter of Travelplanner contact op! Want het blijft uw eigen verantwoordelijkheid. Tot slot, laat weten waar u bent en vergeet niet om uw reisadres /mobiele telefoonnummer door te geven aan de ‘thuisblijvers’. 

Uw TravelXL Travelplanner
wenst u een hele fijne vakantie


Verzekeringen?

Verzekeren
Uiteraard staat het u vrij om te kiezen welke reis/ annuleringsverzekering u afsluit. Als u het maar doet, om eventuele problemen en/ of ongemakken tijdens uw vakantie te voorkomen. TravelXL heeft speciaal hiervoor afspraken gemaakt met Allianz Global Assistance die 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar is met eigen alarmcentrales in 34 landen wereldwijd. TravelXL adviseert u om altijd een reis-en annuleringsverzekering af te sluiten. U heeft hierbij de keuze uit een kortlopende en doorlopende versie hiervan.

Allianz is werelds grootste reisverzekeraar en hulpverlener. Check ook www.travelxl.nl/reisverzekeringen of vraag uw Travelcenter of Mobiele TravelPlanner naar meer details. Heeft u gecheckt of de dekking van huidige uw verzekering voldoende is? Gaat u buiten Europa reizen? Vraag dan naar een werelddekking verzekering. Denk ook aan de verzekering voor een samengestelde reis. Zijn de auto en de bagage meeverzekerd en heeft u wintersportdekking? Vraag uw Travelcenter of Mobiele TravelPlanner naar de vele verzekeringsmogelijkheden.

Gaat er iets mis?
Mocht er noodzaak zijn dat u tijdens uw vakantie vervroegd naar huis terug moet of andere maatregelen moet treffen die betrekking hebben op uw reis- en/of annuleringsverzekering, dan dient u te allen tijde eerst contact op te nemen met de alarmcentrale van uw verzekeringsmaatschappij. Uiteraard kunt u ook een beroep doen op een eventueel aanwezige lokale reisleiding of vertegenwoordiger van de reisorganisatie. 

TIP: Bent u verzekerd en gaat er iets mis bijvoorbeeld in geval van ernstige ziekte, ongeval, ziekenhuisopname, overlijden, terugroeping naar Nederland, uitvallen van auto en/of bestuurder of vervangend verblijf altijd direct telefonisch contact opnemen met de TravelXL alarmcentrale van Allianz Global Assistance + 31 (0) 20 - 5929763
Verlies, diefstal en beschadiging
Laat uw kostbaarheden, foto-, film- en videoapparatuur en waardevolle papieren (geld, cheques, betaalpasjes en reisdocumenten) niet onbeheerd achter in bijvoorbeeld uw hotelkamer, tent, caravan, auto of op het strand. Maak gebruik van kluisjes wanneer het hotel of de camping hierover beschikt. Indien u tijdens uw vakantie bestolen wordt, doe hiervan altijd aangifte bij de plaatselijke autoriteiten. Dit geldt ook voor verlies en/of beschadiging van voorwerpen. De reisverzekeraar zal u om deze aangifte vragen evenals een nota of aankoopbewijs van het gestolen, verloren of beschadigde voorwerp. Gooi beschadigde voorwerpen nooit weg tot de claim geheel is afgewikkeld.
Ziekte
Wanneer u een arts of medicijnen nodig heeft tijdens uw vakantie, vraag dan altijd om een geneeskundige verklaring en een nota.


Inentingen

U kunt de benodigde informatie omtrent inentingen bij de betrokken autoriteiten (GGD of huisarts) inwinnen en tevens tijdig voor vertrek nagaan of de eerder verkregen informatie niet gewijzigd is. Voor informatie kunt u terecht bij: Reizigersinformatielijn Havenziekenhuis Rotterdam: (0900) 5034090, Landelijke Vaccinatielijn voor Reizigers: (0900) 9584, KLM Schiphol Travelclinic: (0900) 1091096 of op www.lcr.nl. 

U heeft te allen tijde een geldig identiteitsbewijs nodig. Over het algemeen dient u in het bezit te zijn van een geldig paspoort, eventueel aangevuld met een visum. Voor verschillende landen is een identiteitskaart ook voldoende.

Voor informatie kunt u terecht op de websites van de ambassade van het land en op de website van het ministerie van Buitenlandse zaken.

LET OP: Houdt er rekening mee dat u altijd zelf verantwoordelijk bent over de juiste inentingen en de juiste reisdocumenten te beschikken!


Wat doe ik met klachten?

A) Meld altijd uw ontevredenheid bij de receptie en reisleiding

Maak van uw ontevredenheid altijd direct een melding bij de receptie van uw accommodatie en indien aanwezig bij de vertegenwoordiging van de reisorganisatie ter plaatse. Volgens de door u geaccepteerde ANVR-voorwaarden bent u te allen tijde verplicht de reisorganisatie in de gelegenheid te stellen om uw klacht ter plaatse op te lossen of te verhelpen. Doet u dit niet, dan vervallen in de meeste gevallen alle rechten.

Is er geen vertegenwoordiger op uw vakantiebestemming? Of wordt de klacht niet naar behoren opgelost?

Bel dan direct vanaf uw vakantiebestemming het noodnummer van de reisorganisatie. Dit noodnummer vindt u bij uw reispapieren. 

B)  Een klachtenrapport opstellen

In die gevallen dat het helaas onmogelijk is, door welke omstandigheden ook, dat de accommodatie of de reisleiding niet in staat is een passende oplossing te bieden, is het volgens dezelfde ANVR-voorwaarden noodzakelijk een klachtenrapport te laten opstellen. Hierin laat u omschrijven welke klacht bestaat en dat deze niet opgelost kan worden. Dit formulier dient door de accommodatie/ reisleiding altijd te worden ondertekend met datum van het opstellen hiervan. Klachten die ter plaatse niet zijn gemeld en waar geen klachtenformulier is ingevuld, worden in Nederland in de meeste gevallen niet in behandeling genomen door de reisorganisatie. Hieraan gekoppeld worden er tevens geen eventuele vergoedingen toegekend. 

Komt u er lokaal helemaal niet uit, aarzel dan niet het Travelcenter waar u geboekt heeft om advies te vragen.

C) Terug in Nederland

Bij terugkeer in Nederland dient u u uiterlijk 2 maanden na thuiskomt bij de ANVR reisorganisatie, die voor de uitvoering van uw reis verantwoordelijk was, een schriftelijke klacht in te dienen. Heeft u een klacht over een niet bij ANVR aangesloten organisatie? Dan dient u de klacht binnen 4 weken na terugkeer in te dienen. 

Lees ook goed de ANVR Algemene Reizigersvoorwaarden door. Zie homepage.


Hoe regel ik bij Transavia mijn stoel, inchecken, etc.

Vliegt u transavia.com? wilt u extra beenruimte, of wilt u er zeker van zijn dat u met uw hele reisgezelschap bij elkaar zit? Reserveer dan nu alvast uw stoel! Dan heeft u voor de meeste reisorganisaties de mogelijkheid om vanaf 30 uur voor vertrek tot uiterlijk 4 of 1 uur voor geplande vertrektijd van de vlucht tegen een vergoeding te reserveren.

Reserveer nu uw stoel aan boord

Bij transavia.com kunt u uw eigen stoel kiezen bij het inchecken. Wilt u echter zeker zijn van een bepaalde stoel, dan biedt transavia.com de mogelijkheid deze stoel tegen een vergoeding te reserveren.

  • Stoelreservering is mogelijk 30 uur voor vertrek tot uiterlijk 4 of 1 uur voor vertrek.
  • U kunt aan uw touroperator reserveringsnummer maar eenmalig een aanvullende dienst van transavia.com (zoals stoelreservering en/ of het boeken van bijzondere bagage) koppelen. Stoelreservering is daarom alleen mogelijk als u nog niet eerder een reservering voor een aanvullende dienst heeft gemaakt.

 Klik hier


Parkeren op Schiphol en andere luchthavens??

Of u nu zelf op reis gaat, iemand komt brengen of ophalen, of een (zakelijke) afspraak heeft op de luchthaven: op Schiphol kunt u altijd parkeren zoals u het wilt. Waar u parkeert geeft u de prijs hiervan. Hoe dichterbij, hoe duurder het tarief. Hoe eerder u reserveert, hoe voordeliger u parkeert. Kijk uit voor alternatieve 'cowboys' en lat u goed voorlichten.

TravelXL biedt i.s.m. QUICK parking op Schiphol, Rotterdam en vele andere luchthavens vele andere parkeermogelijkheden. Maak hier uw keuze.


Reisadvies Buitenlandse Zaken

Wat staat er in de 24/7 BZ Reis app?

Met de 24/7 BZ Reis app gaat u goed voorbereid op reis. U krijgt, ook tijdens uw reis, actuele reisadviezen. En u hebt met 1 druk op de knop contact met ons contactcenter. 24 uur per dag, 7 dagen per week.

De 24/7 BZ Reis app bevat:

  • actuele reisadviezen, zodat u weet welke veiligheidsrisico's u loopt in bepaalde landen;
  • informatie over wat u kunt doen bij noodgevallen, bijvoorbeeld als u uw paspoort verliest;
  • contactgegevens van alle Nederlandse ambassades, consulaten en honorair consuls;
  • direct contact met het contactcenter van BZ, 24 uur per dag, 7 dagen per week;
  • nieuwsberichten wanneer er een crisis is;
  • algemene informatie tijdens grote evenementen;

24/7 BZ Reis app downloaden

De app is te downloaden in Google Play en de App Store:

24/7 BZ Reisapp voor Android;
24/7 BZ Reisapp voor iPhone en iPad.


Reisleiding

In deze tijd van appen en mobiele telefoons komt het op steeds meer bestemmingen voor, dat er niet altijd een reisleiding aanwezig is. Mocht dit het geval zijn dan vindt u de contactgegevens hiervan op de reisbescheiden van de touroperator.

Steeds meer wordt er op bestemmingen in Europa en buiten Europa gebruik gemaakt van de lokale agentschappen die u in het Engels te woord zullen staan. In noodgevallen zal deze vertegenwoordiging van de reisorganisatie u te allen tijde ten dienst staan.


Klachten, opmerkingen en suggesies

Als u op de bestemming een fout of onvolkomenheid ontdekt, meldt dat dan direct ter plaatse bij de hotelreceptie, de reisleiding of de plaatselijke vertegenwoordiger van de reisorganisatie. U dient hen de kans te geven de fout/ onvolkomenheid te herstellen/ op te lossen. Kunt u hen niet bereiken, schakel dan de reisorganisatie in Nederland in. Als de tekortkoming ook dan nog niet tot tevredenheid is opgelost en aanleiding geeft tot een klacht, dan dient u deze zo spoedig mogelijk(uiterlijk binnen 24u.) te melden bij de reisleiding of - indien onmogelijk - bij de reisorganisator. Houdt hierbij rekening met de hoge kosten voor het gebruik van een mobiele telefoon.

Laat bij de reisleiding altijd een zgn. klachtenrapport opstellen, zodat uw klacht naderhand geverifieerd kan worden.

Als een klacht ter plaatse niet naar tevredenheid wordt opgelost, moet u deze uiterlijk binnen één maand na terugkeer in Nederland schriftelijk en gemotiveerd indienen bij de touroperator.

Wanneer u tijdens de vakantie niet aan de mondelinge en/of schriftelijke meldingsplicht hebt voldaan, kan uw eventuele recht op schadevergoeding worden uitgesloten en niet worden behandeld. Als de klacht niet de uitvoering, maar de totstandkoming van de overeenkomst betreft, dan moet u die binnen één maand na kennisname van de feiten waarop de klacht betrekking heeft, bij uw Travelcenter indienen.

Check in alle gevallen de van toepassing zijnde ANVR voorwaarden.

Klachten worden afgehandeld volgens de ANVR Reisvoorwaarden. Op www.anvr.nl kunt u deze nalezen. Klachten dienen binnen één maand na thuiskomst schriftelijk ingediend te worden bij de touroperator. Na deze termijn wordt een klacht in principe niet meer in behandeling genomen. U ontvangt een ontvangstbevestiging en uw klacht wordt onderzocht. Binnen 4-8 weken ontvangt u een antwoord.


Reizen met kinderen of bij zwangerschap

Reizen met kinderen

Vaders en moeders, met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven als zij alleen met hun kind reizen.

Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole. Naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er ernstige redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag.

Geen noodpaspoorten bijgeschreven kinderen

De Koninklijke Marechaussee verstrekt geen noodpaspoorten aan bijgeschreven kinderen, tenzij om humanitaire redenen.

Ouders/voogden die geen gehoor gaven aan de oproep om voor hun bijgeschreven kinderen ruim op tijd een eigen reisdocument aan te vragen, kunnen geen beroep doen op de Koninklijke Marechaussee om voor hun kind een noodpaspoort aan te vragen. Er wordt alleen een uitzondering gemaakt als het betreffende kind om humanitaire redenen plotseling moet reizen, bijvoorbeeld vanwege een medische behandeling of voor het bijwonen van een begrafenis van een familielid.

De Koninklijke Marechaussee verstrekt alleen in uitzonderlijke gevallen een noodpaspoort, namelijk wanneer een burger niet in staat was om tijdig een paspoort of identiteitskaart te verkrijgen. In het geval van bijgeschreven kinderen is die gelegenheid er wel geweest, onder meer door gevolg te geven aan de 2 genoemde brieven van de minister van BZK.

Gegevens GBA

In Nederland heeft de Koninklijke Marechaussee toegang tot de gegevens in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Die raadpleegt de marechaussee om vast te stellen hoe het zit met het ouderlijke gezag over een in Nederland wonend kind. Mocht uit de GBA geen duidelijkheid komen, dan kan dit aanleiding zijn tot verder onderzoek. Andere landen hanteren hun eigen regels bij grenscontrole. Nederland heeft daar geen invloed op.

Verklaring ouderlijk gezag

Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

  • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder (zie voorbeeldformulier NL/ENG);
  • recent uittreksel gezagsregister;
  • recent uittreksel GBA van het kind;
  • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder;
  • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang;
  • eventueel het ouderschapsplan;
  • eventueel geboorteakte.

Deze documenten kunnen de marechaussee helpen bij een snellere persoonscontrole.

Eigen paspoort kinderen
Sinds 2012 moet iedereen een eigen reisdocument hebben. Kinderen kunnen niet meer worden bijgeschreven in het paspoort van de ouders of gezaghebber. Bestaande bijschrijvingen zijn niet meer geldig.

Centrum Internationale Kinderontvoering

De marechaussee werkt bij het voorkomen van het onwettig onttrekken van kinderen aan het ouderlijk gezag samen met het Centrum Internationale Kinderontvoering (CIKO). Twijfelt u over de terugkeer van uw kind na de vakantie, neem dan contact op met het CIKO, voordat u toestemming voor vakantie geeft. U vindt de contactgegevens van het CIKO op www.kinderontvoering.org.

Verwijzingen

Kan ik vliegen of cruisen bij zwangerschap?

Luchtvaartmaatschappijen en cruise rederijen hanteren verschillende regels voor vliegen of cruisen tijdens de zwangerschap. U dient zich altijd te wenden tot de maatschappij of rederij om u op de hoogte te stellen van deze regels. De uiteindelijke beslissing of een zwangere vrouw meevliegt of kan cruisen, ligt echter bij de gezagvoerder van de betreffende vlucht of kapitein van het schip. Indien zij het niet verantwoord vinden, hebben zij het recht u te weigeren op de vlucht/cruise. Dit valt geheel buiten de invloed en verantwoordelijkheid van de touroperator. Hieruit voortvloeiende kosten kunnen niet op de reisorganisatie of Travelcenter worden verhaald.


Vroeg of laat boeken?

Onze Travelcenters krijgen dagelijks de vraag wat nu het beste is? Vroeg of laat boeken? Uiteraard is de keuze aan jou. Vroeg, dus ver vooruit boeken heeft als grote voordelen dat je van leuke vroegboekkortingen kan profiteren, je een grotere keuze hebt, de beste accommodaties nog te boeken zijn, alle kamertypes beschikbaar zijn en je een keuze hebt uit vluchttijden. Ook kan je dan nog tegen voordeelprijzen de huurauto of andere extra's boeken. In de meeste gevallen is vroegboeken altijd voordeliger dan last-minute boeken. Slechts in die zeldzame gevallen kan je echt van lastminute voordeel spreken. Wachten met boeken is, onze ervaring en de statistieken wijzen dat ook uit, meestal minder aantrekkelijk. Ondanks het feit dat vele dat nog steeds niet geloven. Aan jou de keuze.


Flexibele prijzen

Dag- en marktprijzen, wat zijn dat?

Flexibele prijzen zijn de normaalste zaak van de wereld.

Prijzen van accommodaties en vluchten staan niet meer vast. Deze wijzigen mee op de basis van vraag & aanbod en de beschikbaarheid. Net zoals bij vele grote elektronica warenhuizen worden de prijzen bijna per uur aangepast. In de praktijk betekent dit dat de prijs van een vliegticket of van een pakketreis elk moment van de dag een andere prijs kan hebben. Dat geldt zeker voor de populaire bestemmingen en accommodaties. Een leuke prijs gezien? dan kan het voorkomen dat deze over een uur een andere prijs is. Je kan het vergelijken met de vraag en aanbod van alle artikelen, benzine, op de markt, elektronica winkels, noem maar op. Vaste prijzen zijn er steeds minder, zo ook in de reiswereld.


TravelXL ontzorgt

TravelXL zorgt van begin tot einde van de reis voor je.

Je kan niet alleen vooraf onze service verwachten, maar ook tijdens de reis bij eventuele problemen en bij terugkeer bij eventuele klachten. Maar dat niet alleen!

Wist je dat wij 

  • de auto kunnen boeken op basis van de lokale prijs *
  • de reis-en annuleringverzekering regelen *
  • parkeren op vele luchthavens in Nederland, Duitsland en België? *
  • vervoer naar/ van de luchthaven *
  • visa regelen voor vele landen als Turkije, Canada, Amerika, etc. *
  • alle lokale excursies, speciale tours, entreetickets met voorrang voor musea, sportieve evenementen, kortom alles wat u lokaal wilt kan je direct vooraf boeken! *
  • *uitsluitend in combinatie met je vakantie

Wil je niet alles vooraf boeken? dan boek je toch gewoon via deze website of onze app alles ter plekke? Hoef je in ieder geval niet in de rij te staan! Betalen kan meestal met een creditcard!


Wat zijn mijn rechten in Europa?

Wanneer uw vakantie anders loopt dan gepland, dan is het handig om te weten wat uw rechten zijn.

Europese Consumenten Centra heeft een nieuwe versie van de unieke mobiele applicatie: ECC-Net Travel App. De nieuwe versie van deze mobiele applicatie ondersteunt de Europese consument bij het reizen in het buitenland.

Iets gekocht op vakantie dat kort daarna stuk is gegaan? Problemen met een huurauto of een accommodatie? Vertraging met het vliegtuig? Wanneer uw vakantie anders loopt dan gepland, dan is het handig om te weten wat uw rechten zijn. Nog beter is, wanneer u het ook kunt zeggen!

De App is een onmisbare reisgenoot wanneer u binnen de EU, IJsland en Noorwegen reist: de App helpt u om te gaan met moeilijke situaties op uw vakantie in het buitenland en maakt het mogelijk om uw rechten in de taal van het land van bestemming voor handen te hebben. De App biedt juridische informatie en ondersteuning in 23 EU-talen plus Noors en IJslands.

De App is gratis en werkt off line om roaming kosten te vermijden. Het is beschikbaar voor mobiele apparaten met iOS, Android en Microsoft Windows en kan via de volgende links gedownload worden:

Google Playstore (Android)

Apple app store (iOS)

Windows Store (Microsoft)


Hotel sterren indelingen

Accommodaties zijn door middel van sterren ingedeeld in categorieën. Dit gebeurt op basis van de officiële klassenindeling per land of eiland, volgens de meest actuele stand. Dit houdt tevens in dat u op grond van deze indeling, hotels in verschillende landen niet met elkaar kunt vergelijken. In onderstaand lijstje kunt u zien welke categorieën van toepassing kunnen zijn. Uitgangspunt hierbij is de officiële klassenindeling per land. In sommige gevallen kan een touroperator hiervan afwijken en een eigen beoordeling geven. Hierdoor ontstaan ook de ½ sterren die u soms zult tegenkomen.

***** Luxe, eersteklas hotel 

**** Eersteklas hotel of goed pension

*** Middenklasse hotel of goed pension

** Eenvoudig middenklasse hotel of pension

* Eenvoudig hotel of pension


Familiekamers

Dat is per accommodatie verschillend. Een familiekamer is meestal 1 grote kamer met meer bedden dan gewoonlijk en met over het algemeen 1 badkamer. Dat betekent dat in de kamer waar normaal 2 bedden staan, een extra bed wordt bijgezet. Maar ook bestaat deze soms uit 2 kamers, of uit kamers met een verbindingsdeur. Houdt er zeker rekening mee dat de ruimte beperkt is. Dit omdat in vele gevallen de grootte van de kamer gelijk is, maar er meer bedden in geplaatst worden.


All of Super All-inclusive

Bij een groot aantal accommodaties kunt u All Inclusive of zelfs Super All- Inclusive boeken. Dat betekent dat naast volpension (ontbijt, lunch en diner) allerlei extra’s worden geboden. Dit kan variëren van gratis lokale (non - en alcoholische) drankjes en snacks tot het gebruik van (sport)faciliteiten. De samenstelling van een All Inclusive arrangement verschilt per accommodatie. Reeds geboekt? vraag dan bij twijfel het Travelcenter hiernaar. Meestal staat bij elke hotelbeschrijving een detail omschrijving hiervan opgenomen. Echter wat op uw bevestiging staat is hierin altijd leidend.


Reisbescheiden

Uw reisbescheiden worden ongeveer 7 dagen vóór vertrek naar het door u opgegeven postadres verstuurd per mail of PostNL, mits de betaling geheel is voldaan. Heeft u minder dan 14 dagen voor vertrek geboekt, dan wordt er contact met u opgenomen waar u uw reisbescheiden kunt afhalen. U kunt natuurlijk zelf ook altijd contact met ons opnemen hierover. U dient zelf zorg te dragen voor geldige reisdocumenten (paspoort/visum/identiteitskaart) en inentingseisen. U bent hier zelf geheel verantwoordelijk voor.

Indien gewenst kunt u in overleg met het Travelcenter de reisbescheiden/ documenten ook digitaal per email ontvangen of deze zelf downloaden via de speciale MyTravelXL APP.


Handbagage?

Wat gaat er mee in je handbagage, wat stop je in je koffer. Hou daarbij ook rekening met de internationale regels. Lees alles over handbagage en ruimbagage. Lees er hier alles over.


Handige tips, telefoonnummers

Handige telefoonnummers:
• Landennummer Nederland 0031
• ANWB Alarmcentrale +31 (0)70 - 3141414
• Ministerie van Buitenlandse Z. +31 (0)70 - 3486486
• Alarmnummer Europa 112
10• Alarmnummer Noord Amerika 911
• TravelXL Alarmservice van Allianz Global Assistance
+ 31 (0) 20 - 5929763
• Europeesche verzekering: hulplijn +31 (0)20 - 6515777
 

TravelXL informeert u graag met die informatie die u nodig heeft voor een goede reis & vakantievoorbereiding. Dat is een van onze taken als Travelcenter. Zoals u gewend bent en van ons ook mag verwachten: alles op een plek. Wij werken hiervoor samen met enkele betrouwbare partijen. De informatie publiceren wij onder de verantwoordelijkheid van hen.

Uiteraard kunt u voor verdere vragen en tips terecht bij een van onze meer dan 54 Travelcenters, email, bel of ga langs.

Klachten
Ondanks alle goede zorgen en voorbereidingen kan het toch gebeuren dat er tijdens de reis iets niet naar behoren of naar uw wens is. Bespreek dit zo snel mogelijk met uw hostess of receptie zodat ter plaatse een oplossing gevonden kan worden. Indien er geen reisleiding ter plaatse aanwezig is, neem dan contact op met de reisorganisatie in Nederland of met ons kantoor, zodat eventuele problemen snel verholpen kunnen worden. Laat altijd ter plaatse een officieel ANVR klachtenrapport opstellen en meldt u binnen 1 maand na terugkeer bij ons kantoor. 
Schadeclaim indienen?
Is er tijdens de reis iets gebeurd en wil je een schadeclaim indienen? Vul dan online het schadeformulier in tezamen met de originele aangifte ter plaatse, bonnetjes, medisch rapport, etc.
www.allianz-assistance.nl/reisverzekering/schade-melden


Aankomst? tips

Aankomst pakketreis
Zodra je bent geland, volg je op het vliegveld de borden EXIT voor de uitgang. Heb je een pakketreis geboekt dan zie je vanzelf de borden van de reisorganisatie die je verder helpen. Het is tegenwoordig niet meer gebruikelijk dat op elke bestemming een reisleiding aanwezig
is. Wel zijn deze altijd bij noodgevallen en vragen bereikbaar (bellen, sms’en e-mailen), zie hiervoor je reisdocumenten.
Transfer naar je hotel(pakketreis)
De transfer naar je hotel deel je meestal met vakantiegangers uit andere landen.
Vervoer vanuit /naar luchthaven
Regelmatig komt het voor dat blijkt dat er bij de pakketreis vooraf geen vervoer vanuit/ naar de luchthaven is geboekt en is inbegrepen. Check dit ruim van tevoren en mocht dit niet geboekt zijn, neem dan contact op met een van onze Travelcenters om dit alsnog te doen.
In-en uitcheck tijden accommodatie
Accommodaties, hotels- en appartementen hanteren hiervoor vaak verschillende tijden. Inchecktijden zijn meestal van 15.00 – 18.00u. Arriveert u later neem dan contact op met uw accommodatie en voorkom dat uw kamer doorverhuurd wordt.
Uitchecken tussen 10.00 – 12.00u. , informeer dit bij aankomst. Wilt u later uitchecken? Neem dan lokaal contact op met de receptie van uw accommodatie. Vaak wordt hiervoor een toeslag berekend.
Excursies
Reserveer je excursies voor je vertrek, eenvoudig voor vertrek. Zo kan je op voorhand al plannen en rustig bekijken welke excursies je graag zou doen om je bestemming te ontdekken. Je hebt een ruime keuze uit tal van mogelijke excursies. Droom alvast even weg! BEKIJK HET AANBOD.
www.partner.viator.com/nl/15077 of [voor lokale tours en activiteiten]: https://www.musement.com/nl/?aid=travelxl
Extra’s
Je Travelcenter kan op verzoek ook de volgende extra’s regelen: parkeren op alle luchthavens, ook in België en Duitsland, taxi vervoer naar
de luchthavens, hotelovernachtingen op de luchthaven of er dichtbij, lounges bij vertrek op Schiphol en andere luchthavens, speciale assistentie en medische bagage, etc.
Eigen vervoer tips
Denk aan: • Autobahn vignet o.a. in Oostenrijk, Tsjechie, Zwitserland en Bulgarije • Brandblusser • Gevarendriehoek • Milieusticker (alle ste-
den in Duitsland en in milieuzones in Frankrijk) • Reflecterend vestje • Sneeuwkettingen • Verbanddoos • Winterbanden • Blaaspijpjes (Frank-
rijk), etc.
Checkt u nog even of een van bovenstaande tips op uw reis van toepassing is? Veelal gelden deze verplichtingen in vele Europese landen.


de Schiphol APP

De Schiphol app: je persoonlijke reisassistent

Download de Schiphol app

Nog makkelijker om op de hoogte te blijven van je vlucht: de officiële Schiphol app! Download dan deze. Je kan hiermee:

  • Reserveer een parkeerplek

    Vind de parkeerplaats die perfect op jouw wensen aansluit

  • Volg je vlucht

    En ontvang notificaties met real-time updates van jouw vlucht

  • Je persoonlijke reisschema

    Zo ga je goed voorbereid op reis

  • Bestel eten & drinken

    Bekijk menu’s, maak je keuze en haal je bestelling op na security

  • Vind makkelijk je weg

    Gebruik de interactieve kaart om je te oriënteren op de luchthaven


Bagage ophaalservice Schiphol

Bagage inchecken met Luggo

voor Transavia en Corendon Airlines

Wanneer je vliegt met Corendon (Dutch) Airlines of Transavia (m.u.v. Transavia vluchten naar Turkije) vanaf Amsterdam Schiphol Airport of Rotterdam The Hague Airport kun je gebruikmaken van het bagage incheck proces van Luggo.

Met Luggo wordt je bagage vanuit huis ingecheckt en opgehaald waardoor je vakantie zonder stress kan beginnen. De bagage wordt een dag voor vertrek door een koerier opgehaald en aan de deur verzegeld, gewogen, geseald, ingecheckt en voorzien van een bagagelabel. De koerier brengt de bagage naar de luchthaven en draagt deze direct over aan de luchtvaartmaatschappij. De bagage gaat het vliegtuig in en vind je terug op de bagageband op de plaats van bestemming.

Je kunt de koffer pick-up service gemakkelijk  hier bijboeken. Wil je toch liever wachten of heb je het niet direct bijgeboekt? Dan kun je tot 3 dagen voor vertrek deze service alsnog bijboeken. Mocht je geen gebruik meer willen maken van de koffer pick-up service, dan kun je dit tot 48 uur voor vertrek van je vlucht kosteloos annuleren.

Voor meer informatie over het inchecken van je bagage met Luggo: 


Vluchtwijzigingen?

De vertrektijden van vluchten kunnen worden gewijzigd. Gegevens over de vertrektijd en de luchtvaartmaatschappij die u eventueel bij boeking ontvangt, zijn onder voorbehoud. Aanvragen voor bepaalde vluchttijden of luchtvaartmaatschappijen kunnen niet in behandeling worden genomen. Ook na uitgifte van uw ticket (met lokale tijden), blijft het mogelijk dat de vertrektijd of maatschappij met wie u vliegt verandert. Als er voor uw vertrek sprake is van een vluchtwijziging, brengen wij u uiteraard op de hoogte. Wijzigingen m.b.t. de terugvlucht worden door de reisleiding op het informatiebord of via uw accommodatie vermeld.


Bagage ophaalservice Schiphol

Luggo bagage service Schiphol

De TravelXL vestigingen en TravelXLatHome kunnen voor Corendon en Transavia vluchten via www.travelxl.luggo.nl Luggo bagage direct bijboeken. Het proces van Luggo boeken en afrekenen is eenvoudig:

  1. Je gaat naar www.travelxl.luggo.nl en zoekt de Corendon of Transavia vlucht op.
  2. Je geeft het ophaaladres op
  3. Je kiest het voorkeurstijdvak voor ophalen (dit is afhankelijk van de vluchttijd omdat veel vluchten pas 24 uur voor vertrek openen qua checkin, 
  4. houdt altijd de boarding pass bij de hand om de bijbehorende bagage te kunnen inchecken. Dus eerst checkt u zichzelf in als persoon, daarna komen wij voor de bagage. Geen boarding pass paraat betekent dan ook geen Luggo service mogelijk.
  5. Je vult je passagiersgegevens in (paspoortnaam en hoeveelheid koffers pp; we kunnen alleen standaard bagage items tot 30 kg inchecken, geen odd-size items en geen kinderwagens)
  6. Je betaalt de service en ontvangt de bevestiging.


 


Bagageregels

Regels voor (hand)bagage

Voor alle vliegtuigpassagiers, die vertrekken van – of overstappen op een luchthaven binnen de Europese Unie (EU), gelden regels voor wat meegenomen mag worden in de handbagage. Zo is het meenemen van gevaarlijke stoffen en voorwerpen die een gevaar kunnen vormen voor de passagiers, bemanning of de veiligheid van het vliegtuig niet toegestaan. Andere artikelen, zoals vloeistoffen en gels, mogen alleen onder bepaalde voorwaarden mee genomen worden in de handbagage.

Verboden handbagage 
Sommige artikelen zijn verboden om als handbagage in het vliegtuig mee te nemen. Deze zijn vermeld in een Lijst Verboden Goederen Handbagage die is opgesteld door de EU. Aan deze lijst kunt u geen rechten ontlenen. De beveiligingsmedewerker behoudt altijd het recht om alsnog vanwege veiligheidsredenen een artikel te weigeren.

Buggies

Alleen lichtgewicht (ongeveer 5 kg), inklapbare buggy's zullen bij de gate geaccepteerd worden. Overige kinderwagens, strollers en buggy's worden bij de checkin balie ingenomen.

Vloeistoffen en gels
Wilt u uw eigen shampoo meenemen als handbagage? Of heeft u uw lenzenvloeistof nodig in het vliegtuig? Vloeistoffen en gels kunnen alleen in uw handbagage mee onder de volgende voorwaarden: 

  • Vloeistoffen en gels zitten in verpakkingen van maximaal 100 ml 
  • Medicijnen, dieetvoeding en babyvoeding, aantoonbaar nodig tijdens de reis, zijn toegestaan

Neemt u vloeistoffen, gels of spuitbussen mee of koopt u deze vóór het inchecken en heeft u deze niet nodig aan boord? Dan adviseren wij u deze in uw ruimbagage te stoppen.

Gekocht op Schiphol
Alles wat u op Schiphol na de paspoortcontrole heeft gekocht, mag met u meevliegen. U kunt uw aankopen gewoon meenemen als handbagage. Wel gelden speciale regels voor vloeibare stoffen.

Speciale voorwaarden voor gekochte vloeistoffen en gels 

Als u op een volgende luchthaven nog een overstap heeft, moeten de vloeistoffen en gels door de taxfree winkel of aan boord voor u zijn verpakt en verzegeld. De vloeistoffen of gels zijn aantoonbaar op de dag van de vliegreis gekocht.

Gekocht op een andere luchthaven of in het vliegtuig
Passagiers die overstappen op Schiphol mogen vloeibare artikelen die zij hebben gekocht op de luchthaven van vertrek of in het vliegtuig meenemen op de volgende vlucht. Bij een securitycontrole moeten deze in de originele verzegelde tas worden aangeboden, met daarin ook de bon. De originele verzegelde tas moet voldoen aan de ICAO-regels.

Vliegt u naar Australië?
Voor sommige landen gelden speciale regels: Vliegt u vanuit Schiphol naar Australië en stapt u over in Singapore of Kuala Lumpur, dan wordt u geadviseerd om taxfree gekochte vloeistoffen, gels of spuitbussen indien mogelijk na de douanecontrole in uw ingecheckte bagage te vervoeren.

Per ongeluk iets verkeerds ingepakt?
Heeft u  per ongeluk uw (nagel)schaar in uw handbagage gepakt? Dan kunt u deze  nog voor het inchecken in uw ruimbagage doen. Is dat niet meer mogelijk dan kunt u het artikel inleveren bij de beveiligingsbeambte. U kunt tegen betaling de artikelen ook laten versturen. Daarvoor kunt u terecht bij de servicepunten in de Vertrekhallen. 

Bij twijfel bellen
Indien u twijfelt of u bepaalde goederen mag meenemen, dan kunt u ook bellen met: 0900 01 41 (lokaal tarief). Bij twijfel over chemische/ontvlambare stoffen kunt u bellen met de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dit kan tijdens kantooruren op nummer +31(0)88 489 00 00.

Bagageregels voor babies
Voor baby’s geldt een afwijkende bagagevrijdom. Dit is geheel afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij waarmee gevlogen wordt.  Aanvullende informatie kunt u vinden op de websites van de luchtvaartmaatschappij waar u mee vliegt.

Regels voor ruimbagage

Als u gaat vliegen heeft u met strenge veiligheidscontroles te maken. Deze controles richten zich ook op uw bagage. Uw koffers worden gecontroleerd op gevaarlijke stoffen en voorwerpen. Deze controles vinden plaats via handmatige controle en/of detectieapparatuur bij zowel u als uw ruimbagage en handbagage.

Verboden ruimbagage

Sommige artikelen zijn verboden om mee op reis te nemen. Deze zijn vermeld in een Lijst Verboden Goederen die is opgesteld door de EU. Aan deze lijst kunt u geen rechten ontlenen. De beveiligingsmedewerker behoudt altijd het recht om alsnog vanwege veiligheidsredenen een artikel te weigeren.

Gevaarlijke stoffen meenemen

Aan uw luchtvaartmaatschappij moet u voor vertrek aangeven dat u gevaarlijke stoffen in uw koffers heeft. De maatschappij kan dan de stoffen als gevaarlijke lading vervoeren, speciaal verpakt, geëtiketteerd en met speciale vervoersdocumenten. Ze worden als ruimbagage meegenomen.

Per ongeluk iets verkeerds ingepakt

Sommige goederen en stoffen mag u niet vervoeren in uw handbagage, maar wel in uw ruimbagage. Deze staan vermeld in de Lijst Verboden Goederen Handbagage. Heeft u bijvoorbeeld per ongeluk toch uw (nagel)schaar in uw handtas gepakt? Dan kunt u deze voor het inchecken nog in uw koffer stoppen. Sommige artikelen, zoals grote hoeveelheden vloeistoffen, moet u inleveren bij de beveiligingsbeambte. Andere artikelen kunt u beter tegen betaling laten versturen. Daarvoor kunt u terecht bij de servicepunten in de Vertrekhallen. Dit is niet meer mogelijk bij controle aan de gate.

Bij twijfel bellen

Twijfelt u of u bepaalde goederen mag meenemen, dan kunt u bellen met uw luchtvaartmaatschappij. Bij twijfel over chemische/ontvlambare stoffen belt u met de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Dit kan tijdens kantooruren op nummer +31(0)88 489 00 00.

Afwijkende bagage

Schiphol heeft een modern bagagesysteem dat dagelijks tussen 120.000 tot 180.000 koffers verwerkt. Toch kan niet alle bagage door het systeem. Als een bagagestuk bijvoorbeeld te zwaar is, te lang is, of uitstekende delen heeft, noemen we het ‘afwijkende bagage’ of odd size bagage. Deze bagage wordt met de hand verwerkt.  Afwijkende bagage brengt  u naar een speciale ‘odd size’ balie. In de vertrekhallen zijn één of meer van deze balies te vinden. De check-in agent bij de reguliere incheckbalie labelt uw bagage en verwijst u door. Odd size bagage inchecken verlengt de incheckprocedure, houd hier rekening mee.

Wat valt onder odd size bagage?

  • Zwaar: alles boven 32 kilo
  • Groot: alles groter dan 100 cm lang, 65 cm hoog en 75 cm breed
  • Afwijkende vorm: alles dat kan rollen of uitstekende/loshangende delen heeft
  • Breekbare bagage
  • Bagage met chemische artikelen (check ook de lijst van verboden goederen!)
  • Voorbeelden van odd size bagage zijn: ski’s, golftassen, surfplanken, rolstoelen, kinderwagens, fietsen, rugzakken met loshangende/uitstekende delen en muziekinstrumenten.

Speciale tarieven afwijkende bagage

Bij sommige luchtvaartmaatschappijen kan uw afwijkende bagage gratis meevliegen. Maar vaker betaalt u speciale tarieven. Deze zijn afhankelijk van het gewicht en formaat van het artikel en de vlucht. Informeer van tevoren bij de maatschappij onder welke voorwaarden u dze afwijkende bagage mag meenemen.

Afwijkende bagage als luchtvracht

Wilt u fiets, instrument of ander afwijkende bagage goedkoop vervoeren? Laat deze dan verzenden als luchtvracht. Dit is in veel gevallen aanzienlijk goedkoper dan het mee te nemen in het vliegtuig waarmee u zelf vliegt. Neem voor meer informatie contact op met uw luchtvaartmaatschappij of reisagent.


 


Ruim- en handbagage aan boord?

De regels verschillen per airline, hieronder enkele voorbeelden voor vakantievluchten.

Tot enkele jaren terug waren de kosten van de koffer als je ging vliegen in de ticketprijs inbegrepen. Tijden zijn echter veranderd en moet je zeker bij de lowcost airlines als transavia.com, Vueling, Ryanair, TUIfly en Easyjet voor het meenemen van een koffer extra betalen. Deze kosten worden per vlucht berekend. De handbagage is soms gratis, maar worden ook soms in rekening gebracht voor oversized handbagage. Hieronder per lowcost airline een overzicht. Ga voor alle andere airlines naar de website van de airline waarmee u vliegt of neem contact op met uw Travelcenter.

- transavia.com: ruimbagage en handbagage

- Vueling: ruimbagage 

- Ryanair: bagageregels

- Easyjet: bagageregels

- TUIfly: check hier alle details

- Corendon airlines: check hier de regels

Ook steeds meer lijndienstmaatschappijen vragen voor de ruimbagage een bedrag. Vraag voor de kosten van de hand/ruim bagage bij andere airlines onze medewerkers.

(wijzigingen voorbehouden) Aan deze opgave kunnen geen rechten worden ontleend.


Wat mag je meenemen als handbagage en wat als ruimbagage?

Wat mag je meenemen als handbagage en wat als ruimbagage?

Dit verschilt sterk per luchtvaartmaatschappij. Ook de controle daarvan verschilt per maatschappij. Bij de meeste airlines mag je max.10 kg handbagage meenemen met een maximale afmeting van 55x40x20 cm en 15-20 kg ruimbagage (al of niet tegen betaling). Maar check dit van te voren goed, anders moet je ter plekke fors bijbetalen of kan jouw bagage zelfs niet mee.

Wij zullen je tezamen met de touroperator hierover informeren. Heb je zelf online geboekt? Check dan de airline. Besef je wel goed van te voren dat het bij een zo op het oog goedkoop ticket vaak een ander prijskaartje aanhangt van bagage aan boord en bagage om in te checken als ruimbagage. Dan kan opeens een goedkoop ticket, door het bijbetalen hiervan, in totaal meer kosten dan een iets duurder ticket waar dit reeds is inbegrepen.

Bagageregels van enkele grote airlines zijn:

(wijzigingen voorbehouden)


Wilt u als eerste op de hoogte zijn van aanbiedingen?


Copyright TravelXL 2022 | Inloggen